Vi ska flytta vår kökshalvö och efter rivit den gamla så upptäcker vi att elkablarna kommer upp från golvet mitt i köket där den gamla kökshalvön var placerad.

hur flyttar jag dessa, så att de kommer upp där den nya kökshalvön ska vara?
Det är en plastmatta på betonggolv.

borra nya hål under nya köksön? Ellr kan jag använda betongspårfräs och lägga ett dike med där dessa kablar kan ligga i.

Under golvet så finns en inred källare med gipstäckt tak.
 
  • Grått klinkergolv med en svart elsladd och en vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dom ingjutna i betongen så är det nästan kört med dessa, om ni inte ska flytta mycket, så kan det gå att hugga upp ett större hål ( ingen tvär 90 bock ) och spåra,. kommer dom ner i källaren så blir det borra nya hål ner. Har ni golvvärme så pass på så ni inte skadar slangarna.
 
  • Gilla
pando1979
  • Laddar…
Påverkas golvets bärighet av att man lägger två spår? 1,5 cm djupa och lika breda?
 
Det blir ingen försämring av bärighet på en kanal 16 mm djup. Plattan är säkert min 15 cm tjock och underkantsarmering + kanske överkant med.
 
  • Gilla
pando1979
  • Laddar…
tommib
Håller med, det blir ingen skillnad alls i bärighet. Svårigheten blir att få en lagom böj in i kanalen, du kommer behöva bila upp en större grop där slangarna kommer upp. Det kan ev vara enklare att dra om elen en annan väg.

Ja, och så det med golvvärmen då om ni har sådan. Normalt ligger slingorna rätt långt ner i en modern platta, under armeringen, men det kan bli ett väldigt kostsamt misstag om de inte gör det.
 
  • Gilla
pando1979
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Det finns ingen och det kommer ingen golvvärme. Dock kommer det läggas ett nytt trägolv över senare, så får kämpa för att få det plant då
 
tommib
Dåså, då är det "bara" att bila. Som sagt, du måste få till en ganska snäll böj. Som jonaserik skriver kan det vara lättare att borra nya hål och dra om slangarna om du kommer åt dem underifrån. Det kan också finnas andra lösningar som vi inte kan se på den bilden du lagt upp. Eftersom detta är behörighetskrävande så borde du ta in en elektriker som får göra det, den personen kanske ser en bättre lösning.
 
Ingen behörighet för att borra eller sprätta upp en ränna, det är bygg.
 
tommib
Ändring av en fast installation är elinstallationsarbete. Kräver således behörighet (eg auktorisation). Själva demonteringen av elledningarna från köksön var ett behörighetskrävande arbete. Återmonteringen likaså.

Så dumt är det, vare sig vi gillar det eller inte. Du borde också veta min allmänna hållning kring detta som är, ska vi säga, liberal. Men det är bra att veta när man bryter mot lagen. Dessutom var det till rätt stor del ett sätt att få in en passus om att en yrkesman kanske ser andra möjligheter än att bila upp golvet.
 
tommib tommib skrev:
Ändring av en fast installation är elinstallationsarbete. Kräver således behörighet (eg auktorisation). Själva demonteringen av elledningarna från köksön var ett behörighetskrävande arbete. Återmonteringen likaså.

Så dumt är det, vare sig vi gillar det eller inte. Du borde också veta min allmänna hållning kring detta som är, ska vi säga, liberal. Men det är bra att veta när man bryter mot lagen. Dessutom var det till rätt stor del ett sätt att få in en passus om att en yrkesman kanske ser andra möjligheter än att bila upp golvet.
Ja, är det inredd källare under med gipstak så finns det ju en möjlighet att kabeln ligger mellan betong och gipstak och bara dyker upp i ett borrat hål. Kan ju vara enklare att gå ner igen och upp genom ett nytt hål.
 
tommib tommib skrev:
Ändring av en fast installation är elinstallationsarbete. Kräver således behörighet (eg auktorisation). Själva demonteringen av elledningarna från köksön var ett behörighetskrävande arbete. Återmonteringen likaså.

Så dumt är det, vare sig vi gillar det eller inte. Du borde också veta min allmänna hållning kring detta som är, ska vi säga, liberal. Men det är bra att veta när man bryter mot lagen. Dessutom var det till rätt stor del ett sätt att få in en passus om att en yrkesman kanske ser andra möjligheter än att bila upp golvet.
Nu ska du inte vara en sådan. Har inte skrivit en rad om något på EL-sidan, utan bara det med att sprätta ränna eller borra hål, får vem som helst göra. Sen att övrigt ska göras av EL-gubbe är en annan sak, Så läs innebörden i inlägget ordentligt.
 
tommib
Jaja, ok då. Det är sant.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.