Hej. Känns som jag är väldigt aktiv här nu förtiden :)

I våra ytterväggar är elen dragen via golvet.
Hade elektriker här. Vi öppnade upp en kit av väggen och han drog upp elen via väggen och upp på vinden. Där sitter nu en dosa.

Men i de andra rummen finns ingen dosa utan kablarna går upp via rören från golvet.
Bild:
Öppning i vägg med synliga elledningar och en eldosa, samt vp-rör intill en trägolvkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är, kan man öppna upp och sätta en rotdosa så man iallafall kan ha ett infällt uttag. Eller rekommenderas någon annan dosa? Vi har vp rör/flex slang som är till el för att kunna förlänga rören.

Vill gärna undvika utanpåliggande eluttag.
 
Det beror på hur väggen är konstruerad.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det beror på hur väggen är konstruerad.
Gips och isolering.
 
Man gör ursparningar (med tex en frigolitbit) i i golvet där golvrören slutar så att man senare kan ansluta rören i golvet mot dom som sitter i väggen. När sedan huset är på plats skarvar man ihop rören och gjuter igen ursparningen. "frigoliten" kan gärna vara några dm i fyrkant så man har chansen att träff någorlunda och så att man kan arbeta på ett vettigt sätt.
 
E elmont skrev:
Man gör ursparningar (med tex en frigolitbit) i i golvet där golvrören slutar så att man senare kan ansluta rören i golvet mot dom som sitter i väggen. När sedan huset är på plats skarvar man ihop rören och gjuter igen ursparningen. "frigoliten" kan gärna vara några dm i fyrkant så man har chansen att träff någorlunda och så att man kan arbeta på ett vettigt sätt.
Förstod inte riktigt ditt svar, "när sedan huset är på plats" ? Det är redan på plats sen 76 :)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Skulle du inte lyfta det och gjuta en platta?
Jag har ju blandat ihop dig och någon annan :D:oops:
 
E elmont skrev:
Skulle du inte lyfta det och gjuta en platta?
Jag har ju blandat ihop dig och någon annan :D:oops:
Haha nej, de hsr du nog gjort :) du kanske kan svara på min fråga ändå ^^
 
Ingen som vet? ^^
 
Det finns väl i princip tre lösningar:
- Sätta ett utanpåliggande uttag direkt på kabelutloppet. Varken snyggt eller praktiskt med ett uttag så nära golvet dock.
- Använda en sockeldosa. Lite klumpig lösning, men passar det med golvlister och är enhetligt så funkar det...
- Såga upp väggen så man kan förlänga VP-röret till en apparat-/rotdosa och sätta ett infällt uttag. Snyggast, men mest jobb.
 
  • Gilla
Eraze och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns väl i princip tre lösningar:
- Sätta ett utanpåliggande uttag direkt på kabelutloppet. Varken snyggt eller praktiskt med ett uttag så nära golvet dock.
- Använda en sockeldosa. Lite klumpig lösning, men passar det med golvlister och är enhetligt så funkar det...
- Såga upp väggen så man kan förlänga VP-röret till en apparat-/rotdosa och sätta ett infällt uttag. Snyggast, men mest jobb.
Tack, vi kommer nog göra det sistnämnda. Får sätta någon list över rören vilket fall som för att det inte ska se dumt ut så kan lila bra öppna upp för att sätta en rotdosa. Rummet ska ändå renoveras :)
 
Vore det min yttervägg och jag absolut ville ha infällt skulle jag regla ut väggen 45 mm och göra ett installationsskickt. På "köpet" kan man då göra en tilläggsisolering på 45 mm.
 
E elmont skrev:
Vore det min yttervägg och jag absolut ville ha infällt skulle jag regla ut väggen 45 mm och göra ett installationsskickt. På "köpet" kan man då göra en tilläggsisolering på 45 mm.
Det är nog lite för mycket jobb här, speciellt för en nybörjare :)
 
Knappast så mycket svårare än att öppna upp väggen laga/täta diffusionsspärren och laga väggen, men ett mycket bättre resultat.
 
E elmont skrev:
Knappast så mycket svårare än att öppna upp väggen laga/täta diffusionsspärren och laga väggen, men ett mycket bättre resultat.
Jo så det gäller 3 rum med väggar I mellan så känns det som lite mer jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.