Vi har fått en ny ventilationsfläkt på vinden men strömmen är inte dragen till den då inte elektrikern har möjlighet att komma för tillfället och det lär dröja till nästa vecka. Så jag tänkte att jag ska förbereda så mycket som möjligt så att det går snabbt och lätt när han väl är här, han ska ändå göra en del andra jobb så det finns att göra ändå.

Som det ser ut nu så finns det el draget till ett uttag och belysning på vinden och min tanke är i så fall att dra en kabel från den befintliga kopplingsdosan till fläkten och sedan får elektrikern koppla in det när han kommer hit så att allt går enligt reglerna.
Tänker jag rätt i att det ska kopplas till befintlig fas? Eller kommer elektrikern vilja dra en ny kabel så att ventilationen får en egen säkring?
 
Vad är det för "ventilationsfläkt"? En enkel kanal- eller boxfläkt? En takfläkt? Ett FTX-aggregat? Vilken effekt ska den avsäkras med?
 
  • Gilla
Nomijah
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad är det för "ventilationsfläkt"? En enkel kanal- eller boxfläkt? En takfläkt? Ett FTX-aggregat? Vilken effekt ska den avsäkras med?
Ingen aning, men så här ser det ut. Min tanke är då att förbereda en elkabel från uttaget som syns på sista bilden bort till kopplingsdosan. Bara fästa den alltså och sen låta elektrikern koppla i dosorna.
 
  • Sida ur bruksanvisning som visar två cirkulära kanalfläktar med produktbeskrivning på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en värmepumpsinstallation i ett hörn med eluttag och rörledningar, tänkt för elkabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med synliga takbjälkar, rör och en elkabel vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag och kopplingsdosa monterade på en trästolpe med elkabel mot en rörformad ledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den fläkten tror jag drar under 100 W så det går att nalla ström i stort varifrån som helst. Men vill du kunna styra fläkten? En strömbrytare på lämplig plats? Eller en "arbetsbrytare" med tydlig indikering eller indikeringslampa? Detta måste bestämmas innan man börjar dra kabel.

Och ska du förlägga kabel i förväg så se till att göra det snyggt och rätt, annars kanske det inte gillas av elektrikern. Den bör också vara inspekterbar, men du kan också råka på en elektriker som tvärvägrar att befatta sig med en kabel som du spikat ut själv trots att den är rätt lagd i alla avseenden...

Så ett säkrare kort är att göra rent längs kabelvägen och ev vara behjälplig med att hålla i kabeln medan elektrikern spikar...
 
  • Gilla
Nomijah
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den fläkten tror jag drar under 100 W så det går att nalla ström i stort varifrån som helst. Men vill du kunna styra fläkten? En strömbrytare på lämplig plats? Eller en "arbetsbrytare" med tydlig indikering eller indikeringslampa? Detta måste bestämmas innan man börjar dra kabel.

Och ska du förlägga kabel i förväg så se till att göra det snyggt och rätt, annars kanske det inte gillas av elektrikern. Den bör också vara inspekterbar, men du kan också råka på en elektriker som tvärvägrar att befatta sig med en kabel som du spikat ut själv trots att den är rätt lagd i alla avseenden...

Så ett säkrare kort är att göra rent längs kabelvägen och ev vara behjälplig med att hålla i kabeln medan elektrikern spikar...
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.