Behöver fråga hur man (ni) skulle gjort i detta fallet.

Har en ny huvudcentral i huset, har en ny undercentral i ett extrahus 30-35 meter bort (6mm2 kabel). Ytterligare ett 20-tal meter bort ligger en vedbod (idag helt utan el).

Nu skall en 3-fas vedklyv 4kwh införskaffas och den behöver ju kopplas in någonstans.

Då kan man ju göra på olika sätt vad jag kan förstå. (skriver dem i mest-logisk-ordning)

Förslag 1: Gräva ner ett kabelrör från undercentralen och sätta en mindre undercentral i vedboden där man sätter ett 3-fas uttag. Då kan man oxå få en enkel belysning där.

Fråga 1: Får/kan man koppla en undercentral på en undercentral?

Förslag 2: Sätta ett 3-fas uttag på extra huset och använda en skarvkabel när man skall klyva veden.

Fråga 2: Detta är väl det enklaste och billigaste? Bara ett 3-fas uttag och en skarvkabel.

Förslag 3: Dra en helt ny kabel från huvudcentralen till vedboden och sedan enligt punkt 1.

Fråga 3: Låter onödigt, men om man inte får göra #1, så är detta det säkraste valet?

Förslag 4: Sätta 3-fas uttaget på utsidan av huset från huvudcentralen, och köra skarv därifrån..

Fråga 4: Är väl vad man normalt skulle göra, men blir ju lite dyrare än #2, mer kabel. Och att man får ett 3-fas uttag vid huset.

Några tankar?
 
Hade gjort enligt förslag 1.

Med en riktig jordkabel behöver du iof inte lägga den i rör, utan du kan förlägga den direkt i marken.
 
Jag skulle gått på ett modifierat Förslag 1, dvs en kabel i marken till ett CEE-uttag, dock utan extra undercentral. Detta förutsätter givetvis att du kan säkra kabeln/uttaget i den befintliga undercentralen.
 
Om behovet av lyse i vedboden motiverar kostnaden så är ju alt 1 det naturliga valet.
Annars, om det inte handlar om mer än 20-25 meter så är alt 2 helt ok.
 
Skulle man kunna göra detta?

Utgå från undercentralen med en jordkabel som slutar inne i vedboden där man sätter ett 3-fas uttag som även har ett 220V uttag? Vilken sorts kabel är det då? EKKJ 3x2,5+2,5 mm2 eller EKKJ 4x2,5+2,5 mm2?

Eller ska man göra samma som ovan fast gräva ner kabelrör och använda en "normal" kabel? EKLK 5G2,5? Känns 'säkrare' på något sätt.

Känns som kostnaden blir ungefär lika för dessa varianter, eller?

För att kunna ha en enklare belysning på en stickkontakt som bara sitter i när den används? Men det kanske är en dum idé.. :blushing:
 
  • 22998-4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är Ok. EKKJ 4x2,5+2,5 mm2 (det måste vara en femledare) tror jag blir billigare än EKLK + rör, och det är minst lika säkert.

En trepolig säkring rekommenderas starkt i detta fall, och givetvis JFB som är ett krav.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det är Ok. EKKJ 4x2,5+2,5 mm2 (det måste vara en femledare) tror jag blir billigare än EKLK + rör, och det är minst lika säkert.

En trepolig säkring rekommenderas starkt i detta fall, och givetvis JFB som är ett krav.
Bra. Då får det bli så.
JFB finns i undercentralen.

Att-köpa-lista: Säkring, kabel och uttag.

Tack alla för input!
 
Klassiskt byggahus-tips är att N1XV är mycket trevligare att jobba med än EKKJ och kostar i princip det samma.
 
Ok. Tack. Den är till och med billigare ser jag..
 
Ut med en 5g2,5mm2 (N1XV), avsäkrad 16A i centralen, till en Ip-klassad dosa i vedboden. Sen sätt CEE uttag för klyven, ner med en 3 ledare till en brytare samt till en lampa.

(Tänk på att använda 2,5 vid 16A)
 
Det får nog anses som en nödlösning som kan tas till om det finns skäl till det.
 
Men nog är det bättre att sätta dosa + fast installerad strömbrytare + lampa med 2,5mm2-kabel avsäkrad på samma 16A som CEE-uttaget än att sätta ett kombiuttag och dra ur / stoppa i en sladdlampa (eller än värre gillra upp nån lampa egentligen avsedd för inomhusbruk eftersom sådana ofta har inbyggd strömbrytare)?

Båda alternativen innebär en lampa avsäkrad 16A men med kombiuttaget så slutar det troligen med 0,75mm2-kabel sista biten till lampan och kansle med en strömbrytare avsedd för max 2-4A istället för en avsedd för åtminstone 10A.

Bonusfråga: behöver en fast installerad strömbrytare vara avsedd för avsäkrad maxström eller räcker det att den är avsedd för max den ström som armaturen normalt drar?
 
Har vi fått några skäl i denna tråd för att göra en halvdan nödlösning???
 
Som TS vill jag ha bra och säkra lösningar men det är en vedbod. :)

Att jag själv föreslog undercentral i mitt första inlägg, var för jag trodde man behövde det, men eftersom det tydligen gick lika bra med "jordkabel" så var ju det helt klart ett enklare alternativ.

När jag tänkte belysning var det mer åt arbetslampa-hållet typ den på bilden. Att sätta in fasta lampor i en vedbod känns lite överkurs. Vill ju också kanske använda lampan utanför, och då måste man ju ändå ha en lös lampa.

Sedan skulle jag gärna vilja höra varför det Timor och Yxis säger är nödlösningar? Det jag tänkte mig är att man inte skall ha kopplingsdosor så långt från centralen? Eller är det av andra orsaker som du avråder?
 
  • 36-2415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man dosar inte av en 16 A trefasgrupp och tar ut en enfasgrupp till fast installerad belysning och uttag för allmänbruk - det kan inte anses som fackmannamässigt eller enligt god elsäkerhetsteknisk praxis som det står i lagen. Det är nog illa med det där CEE-uttaget med inbyggt schukouttag.

Behövs det en fast elinstallation i vedboden så behövs en liten undercentral så att enfasgrupperna får sin egen säkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.