Jag håller på att byta fasad och skall på fasaden ha ytterbelysning. Konstruktionen är (inifrån och ut) gammal yttervägg, 70mm isolering/med träregelstomme, vindväv, spikläkt och slutligen ny panel. Min fråga är var i konstruktionen det är ok att dra flexslang för kommande ytterbelysning. Finns det något som hindrar att jag fördrar slang i luftspalten precis bakom min nya panel?

Går det bra att dra den precis bakom panelen eller måste slangen gå rakt in till varma sidan "direkt"? Finns det något annat jag måste tänka på?

/Samuel
 
En sak att tänka på är kondens som uppstår när varm luft inifrån kyls, kondenseras och rinner tillbaka in i värmen. Slang och rör ska därför luta lite nedåt/utåt, och på den kalla sidan ska rören gå nedåt. Det innebär ut genom väggen högt.

För det andra ska man tänka på risken för genomspikning, att inte lägga rören bakom en lockbräda som man kan tänkas vilja skruva fast något i senare.
 
  • Gilla
Sam_u_El
  • Laddar…
Tack!

Bortsett från lutning och kontroll på genomspikning så finns det alltså inga hinder från att låta slangen gå "långt ut" i konstruktionen?
 
Nej då, kallt, mörkt och torrt är inga problem för slang med FK i. Men ska du ha flera lampor behöver du något att (vidare)koppla i, och slangändarna bör vara ganska täta mot dessa kopplingsutrymmen. Jag skulle gå över till kabel i detta utrymme. Även den kan läggas dold bakom fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.