Jag håller på med att inreda vår övervåning och tänkte förbereda lite för elektrikern nu när jag har bra förutsättningar, med delvis öppet golv. Tanken är att sätta en undercentral på övervåningen, där vi också skall ha en bastu. Det jag funderar på är hur många rör jag behöver / ska / borde dra fram från nuvarande central till den kommande undercentralen. Det finns säkert regler kring det? Är det t.ex ok att dra matarledningen i ett rör, eller måste faserna vara separerade? Jag har just nu förutsättningar att dra nästan ”hur många rör som helst”. (20mm)
Någon som kan upplysa mig?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Stefan
 
1 rör räcker gott och väl, har du plats dra ett 25 mm, så kan du få i vad som behövs och lite till om elektrikern vill ha det
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
S stigendal skrev:
Jag håller på med att inreda vår övervåning och tänkte förbereda lite för elektrikern nu när jag har bra förutsättningar, med delvis öppet golv. Tanken är att sätta en undercentral på övervåningen, där vi också skall ha en bastu. Det jag funderar på är hur många rör jag behöver / ska / borde dra fram från nuvarande central till den kommande undercentralen. Det finns säkert regler kring det? Är det t.ex ok att dra matarledningen i ett rör, eller måste faserna vara separerade? Jag har just nu förutsättningar att dra nästan ”hur många rör som helst”. (20mm)
Någon som kan upplysa mig?
Tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,
Stefan
Vill du ligga på plus hos elektrikern så dra i ett snöre samtidigt i röret
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om man drar rör mellan centralerna, typ flexslang får man då dra FK för att mata undercentralen?
 
Ja men om det blir areor > 2.5 mm2 i så fall RK/RQ i stället men principen givetvis samma.
 
Varför inte utnyttja den befintliga centralen?
 
I mitt fall så vill jag inte dra ner 10-12 st 16mm rör i krypgrunden, förbi hjärtmuren och upp i en 45-regelsvägg där det redan går hutlöst många vp-rör. Dessutom kommer jag vilja ha en del styrning (kontaktorer, Z-wave) i min nya central. En sådan stor central som hade krävts får får inte plats där den befintliga centralen sitter idag. Dessutom skulle jag behöva koppla ur den befintliga centralen stup i ett om jag skulle dra alla mina nya dragningar dit. Mitt beslut med en ny central är väl underbyggt :)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.