Hej

Idag har jag ett Perilex uttag men noterade att dessa uttag är typade för 16 amp 400 volt (eller??) och jag har 20 amp 230 volt??

Jag har nu köpt en separat häll och ugn och undrar om jag kan använda det uttaget eller om jag måste byta till ett nytt uttag (stickpropp med flatstift).

Varför jag frågar är att om jag inte behöver byta kan vitvarufirman göra installationen annars måste jag ta in en elektriker...

MVH
 
Lyfter tråden....  Det måste vara någon som kan svaret ;D

Har sett hos några kompisar att man använt "vanliga" 220 volts utag är detta tillåtet? ???
 
Uttaget måste ha 20A märkström om du har 20A säkring men i ditt fall om du ska använda uttaget så kanske du kan säkra ner till 16A i centralen. Vad är det du ska koppla till uttaget? Häll eller ugn.
 
Blir lite fundersam på vad du menar.

Du skriver att du har 20A 230Volt idag. Vad är det som har det. Är det märkeffekten på din nuvarande spis?

Och vilken märkeffekt har du på den nya hällen resp. ugnen (spänning och ström)?

Och vad har du för säkringar till spisuttaget idag? Är det 3 st 20A säkringar?
 
Först skulle jag vilja tacka för alla svar

Jag kanske skall förtydliga lite. Jag har idag en "vanlig" spis som är inkopplad till ett Perilex uttag.

Spisen går på 230 volt 1 fas med en 20 amps säkring (dvs 1 st 20 amp säkring i proppskåpet, ledningen till spisen är en 4cm2, 3 ledare) .

Jag har nu köppt separat häll och ugn, båda kan kopplas in på 230 volts enfas. Häll och ugn blir totalt ca 9500 w  

Hempularen:

Min nuvarande spis har ca 9000 w full effekt och den nya lösningen kommer att ha ungefär lika mycket effekt.

Kan jag använda befintligt Periplex uttag eller måste jag byta???  

 
Du behåller kablaget 3x4 mm2 och låter det vara säkrat 20A precis som det är idag, dock anser jag att du måste byta perilexuttaget mot något annan anslutning eftersom det endast har 16A märkström. Antingen ansluter du enheterna med fast anslutning i dosa med dragavlastning eller så sätter du som du själv var inne på: flatstiftsdon typ Norwesco, E19 393 10 för stickpropp E19 393 20.
Du ersätter ju bara spisen med separat häll och ugn med samma belastning men perilexuttaget är felaktigt redan idag eftersom det endast är godkänt för 2,5 mm2 anslutningsarea och 16A märkström. Alltså byt typ av anslutningsdon!
Sitter det stickpropp på enheterna vid leverans?
 
Det sitter inget kontaktdon på på den nya spisen eller ugnen. Det blir till att byta uttaget bakom spisen :)

Får ta hjäp av en elektiker... :-/
 
Om Du har möjlighet koppla in häll och ugn på två faser 400V. Då kan Du gå ner i märksröm på säkringarna.
 
Granit999 tyvärr är detta inte ett alternativ då jag skulle behöva dra om elen från centralen till köket. Skulle troligtvis också behöva att byta elcentralen..

Tack för alla bra förslag.
 
nissle skrev:
Granit999 tyvärr är detta inte ett alternativ då jag skulle behöva dra om elen från centralen till köket. Skulle troligtvis också behöva att byta elcentralen..

Tack för alla bra förslag.
Du säger att Du har en treledare. Alltså då kan Du köra på två faser och jord = Tre st ledare. Du behöver inte dra om ledningen till köket. Däremot måste Du ha en säkring till i centralen.
 
Stopp och belägg!

Han har ju i ett tidigare inlägg skrivit att de nya enheterna går på 230V. Då måste du ha med en nolla. Dvs minst 4 trådar om man skall sprida på 2 faser (2 faser, nolla och jord).
 
Nu har elektrikern varit här o förlängt kabeln.. Det blev en fast installation då häll och ugn har separata kablar, blev lättast så.

Tack för alla svar

Om jag skulle ha valt att köra 2 faser, kräver en till kabel (ledare) precis som hempularen påpekar.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.