Jag renoverar tvättstugan och elen ska bytas hela vägen från centralen. Idag är installationen från 60-talet med en 3-fas anslutning som delas upp i tvättstugan till ett uttag per fas där två nyttjas till tvättmaskin och torktumlare.
Nu funderar jag på vilket alternativ som är bäst. Jag vill även få loss en plats i elcentralen (porslinssäkringar) och det känns lite överflödigt att en säkring går till ett uttag som nästan aldrig används.
Jag tänkte först att den enklaste lösningen är att dra två 3G1,5 till TM och TT från var sin säkring och hänga på uttaget på någon av dem. Men sen slog det mig att man kanske skulle kunna dra en 4G1,5 med två faser och splitta dem i tvättstugan - frågan är om det är en ok lösning. Och sen insåg jag att det finns ytterligare ett alternativ och det skulle kunna vara att be elektrikern byta passdel i centralen och säkra upp till 16A och dra en 3G2,5 och ha hela tvättstugan på samma säkring.
Matningen kommer att dras utanpåliggande genom flera rum i källaren så det blir lite enklare med en kabel men det är fullt görbart med två också.
Vilken lösning skulle ni säga är bäst (och mest korrekt)?
 
Du har ju en befintligt ledning. Det är bara att koppla bort en av fasledarna och använda de andra två, så som du gör idag.

16 A räcker inte till både TM och TT. Det kanske fungerar men det är inte rätt då säkringen kommer att överbelastas. Dessutom får du en onödig snedbelastning av faserna.

Annars är två separata enfasledningar det mest rätta. Det är vad man ska sträva efter i grunden för att mata enfasbelastningar. Men TM och TT kan man anse vara en enda enhet, likartade, så de kan gott få dela på en tvåfasgrupp.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Som jag förstår det ska du ha kvar uttaget, förutom att ha ström till TM och TT. Beroende på vad uttaget ska användas till är det kanske bra att inte ha det på samma säkring som TM eller TT. Det jag tänker är att det inte är hur ofta uttaget används, utan hur mycket det belastas när det väl används som spelar roll.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har ju en befintligt ledning. Det är bara att koppla bort en av fasledarna och använda de andra två, så som du gör idag.

16 A räcker inte till både TM och TT. Det kanske fungerar men det är inte rätt då säkringen kommer att överbelastas. Dessutom får du en onödig snedbelastning av faserna.

Annars är två separata enfasledningar det mest rätta. Det är vad man ska sträva efter i grunden för att mata enfasbelastningar. Men TM och TT kan man anse vara en enda enhet, likartade, så de kan gott få dela på en tvåfasgrupp.
Tack! Kommer ändå be elektrikern dra fram en ny matning från centralen då den gamla uppskattningsvis är från 60-talet (gamla färger och skärmen som jordledare) och jag ska passa på att dra den en lite annan väg i det rum den passerar på vägen till tvättstugan.
 
Hmm, du skriver först att du ska be elektrikern dra fram en ny ledning och sedan skriver du att du ska passa på och dra ledningen en annan väg ?????
 
D
Vilken säkring skall skydda belysningen i tvättstugan då?
 
E elmont skrev:
Hmm, du skriver först att du ska be elektrikern dra fram en ny ledning och sedan skriver du att du ska passa på och dra ledningen en annan väg ?????
:)
Jaja, han kommer att få instruktioner för var jag vill ha ledningen dragen. Ok?
 
D datja skrev:
Vilken säkring skall skydda belysningen i tvättstugan då?
Belysningen i tvättstugan och intilliggande rum ligger på en annan säkring, den är trappkopplad då man kan komma in från två håll. Men det är klart att det skulle gå att koppla eluttaget där. Får resonera lite med elektrikern vad som är bäst.
 
D
D Dublin skrev:
Belysningen i tvättstugan och intilliggande rum ligger på en annan säkring, den är trappkopplad då man kan komma in från två håll. Men det är klart att det skulle gå att koppla eluttaget där. Får resonera lite med elektrikern vad som är bäst.
Du kan annars ta den tredje, oanvända fasen i din TM/TT-trefasgrupp till uttag + belysning. Så har du den gamla belysningsgruppen över efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.