Hej.

Jag är nyinflyttad med tjej och liten 7 veckor gammal dotter i Märsta utanför stockholm.
När vi flyttade in så såg jag att det var framdraget både vatten och avlopp för tvättmaskin i badrummet, samt en dosa på väggen för elen.

sagt och gjort gick jag och införskaffade en ny tvättmaskin till familjen.
MEN när jag skulle koppla in elen så visar det sig att det inte är någon el framdragen utan det är bara förberett för detta.

Områdeskontoret svär sig fria från att dra in el, vilket jag tycker är konstigt.

Min fråga nu är om det är någon som har koll på vem det faktiskt är som ska betala framdragning av el. Och om det nu faller på min lott att göra det vad det kan komma att kosta? det är rör framdraget i vägg och det sitter ett "gammalt" proppskåp i hallen om det är till någon hjälp.

Tacksam för svar.
 
Redigerat av moderator:
Vem som ska betala kan nog vara lite av en förhandlingsfråga och hänga på hyresvärdens välvilja. Om jag tolkar dig rätt så finns det VP-rör från centralen till dosan men saknas "tråd". Under förutsättning att röret inte är blockerat borde det vara ganska billigt att dra tråd och koppla in maskinen. I bästa fall kanske inte mycket mer än en tusenlapp så frågan är om det är värt att bråka så mycket om.

Har du otur kam ju centralen vara proppfull (sorry), och då kan det bli betydligt dyrare.

Sen tycker jag det verkar lite ovanligt om man förbereder med att dra rör från centralen men sparar in på tråden. Allt är ju iofs möjligt...
 
Japp, VP-rör draget från badrum till proppskåp. Tvättmaskin står t.o.m med på elschemat...
Serviceminded är nog det sista man ska kalla våran värd, han borde ju ha lättare att skaka fram en elkunnig som drar fram en kabel på en kvart än vad jag har :) om inte annat en investering för framtida hyresgäster...
Nu har det blivit en principsak av det hela, varför ska jag investera 1000 spänn i hans fastighet när jag betalar hyra varje månad...

Ja det är konstigt, särskilt med tanke på att det är förberett i övrigt för tvättmaskin.
Om det mot förmodan finns en motvilja tänker jag dra kabeln för att sen ta med mig den när jag flyttar MOHahaha :D
 
O
Tror inte det är hyresvärdens skyldighet att fixa fram el till tvättmaskin.
 
Det kan kompliceras av att du troligen måste ha jordfelsbrytare också. Nu gissar jag att det inte finns för lägenheten i nuläget. Om maskinen skall kopplas in fast, och man kan få det till att det handlar om en gammal installation, så kanske det kan vara OK utan jordfelsbrytare. Skall det sättas ett uttag så måste man ha jordfelsbrytare (har aldrig varit tillåtet utan).
 
Det är ganska vanligt att det är förberett och att man kan ta det som ett tillval med ett litet påslag på hyran i normala fall. Att dom nu inte "vill" fixa kanske är mer ekonomiskt för dig i längden. Är det Graflund som är hyresvärd?
 
Odjuret skrev:
Tror inte det är hyresvärdens skyldighet att fixa fram el till tvättmaskin.
Nej generellt håller jag med. Det finns ju massor av lägenheter som saknar praktiska möjligheter för att ha en tvättmaskin i badrummet.

Men, detta känns som ett specialfall.TS har i samband med inflyttning konstaterat att allt föreföll förberett för tvättmaskin. El, vatten och avlopp föreföll att finnas. Kanske det till och med var en avgörande faktor som fick TS att välja denna lägenhet. Om det finns en strikt juridisk skyldighet för värden att fixa elen låter jag vara osagt. Det känns dock som om TS har haft fog för att kunna förutsätta att en tvättmaskin ska kunna installeras.

Om vi leker med tanken att trådar hade funnits i röret men att en tråd lossnat i centralen. Hade det då inte fallit på hyresvärdens underhållsskyldighet att åtgärda felet?
 
Finns där en tvättstuga att tvätta i så är det knappast troligt att hyresvärden vill betala. Men att han fixar det mot ett påslag på hyran brukar funka.
 
Som Glufsglufs skriver så är det mycket vanligt att bara förbereder för TM. Hyresgäster är normalt hänvisade till fastighetens tvättstuga, vill man ha en "standardhöjning" utan att hyran stiger så får man nog bekosta det själv.
 
Fast installerad tvättmaskin behöver vad jag vet inte JFB (även om det givetvis är bra).


En bonusfråga - som kanske inte påverkar fallet jättemycket? - är om det här skulle räknats som ett dolt fel om det varit fråga om att köpa ett hus eller en bostadsrätt?

Är man som köpare/hyresgäst skyldig att kontrollera att installerad utrustning faktiskt fungerar?

Jag tycker att det här känns jämförbart med om det t.ex. finns dubbla handfat varav det inte finns något vatten framdraget till det ena - det fungerande handfatet gör att lägenheten uppfyller nån slags grundstandardnivå men det finns också installerad utrustning som inte fungerar...

En annan liknelse skulle kanske vara om det finns en spis med fyra plattor vara en trasig - det verkar anses vara acceptabelt med färre än fyra plattor så då "duger" det kanske, eller?
 
Enligt dagens regler skall alla gruppledningar i ett badrum skyddas av en JFB.

Det enda man kan falla tillbaka på är om lägenheten renoverades före att detta krav infördes, vilket var i utgåva 2 (?) av SS 436 40 00, dvs år 2009.

Samtidigt skulle jag bedöma att installation av TM i ett badrum är en sådan ändring av badrummet och dess användning att dagens regler ska följas!!?
 
Åtminstone indragning av ledningar i tomt rör/slang torde räknas som sådan ändring att dagens regler ska följas.
 
Det är nog att ta i ...
 
Vänta nu, nog är det en större ändring att faktiskt dra in ledningarna i röret än att sen installera tvättmaskinen, eller?

Jag kanske har en konstig syn här men att installera en tvättmaskin känns ungefär som att skruva fast en platt-tv på väggen förutom att tvättmaskininstallationen i det här fallet kräver behörighet. Man gör en viss fast montering av något som inte tillhör fastigheten/fastighetsägaren och som man avser ta med sig senast då man flyttar.
 
Gör en deal med hyresvärden.
1- principiellt kräv en jordfelsbrytare av ren säkerhet.

2- När det gäller tvättmaskinen...
Erbjud att du står för materialkostnaden om han står för elektrikern som ändå råkar vara där för att installera jordfelsbrytaren.

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.