Hej

TäFunderar på att installera två stycken Vilpe-ECO220P takfläktar på taket på mitt hus. En sån fläkt drar 0.7A /230V och har N,L,J kontakter.

Här kommer en ritning av en befintlig eldragninen som jag tänkte använda och koppla på fläktar. Det är utanpåliggande kabel, typ EKK (ingen rör). Den kommer från en elskåp (10A grupp med jord) i källare, ut på fasaden, kopplas till eluttag och sen upp till vinden. På vinden kopplas den till strömbrytare och en belysning och fortsätter sen ner på andra sidan husets fasaden till en annan eluttag.

Kan man lägga till två dosor och koppla fläktarna till det här eldragningen eller måste jag skapa en egen separat eldragning för fläktar?

Ritning av en husfasad som visar eldragningsvägen med EKK-kabel från elskåp till vind, eluttag och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätt kraftiga fläktar du ska ha (322 W total, 2800 kWh/år) men tycker det borde fungera med den skissen du har gjort.
 
Hehe bra midsommar humör Fläkten drar 85w på max varvtal så det är inte så farligt med elräkningen (744kwh/år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.