Hej

Jag har ett sommartorp där jag börjat att renovera köket, nu funderar jag på vilken spis jag kan använda, jag använder i nuläget en bänkspis med 2 plattor och det är ju inte så roligt.
Jag har bara en fas och 16a huvudsäkring, hur vet jag vad jag kan använda för spis?
Jag kanske måste dra in tre fas för att kunna använda något annat än en liten bänkspis.

ledsen för konstig fråga men jag kan inget om el

tacksam för svar
 
Nä, en 230V spis ska ju funka men du kan inte kräma på vattenkokare och en massa saker samtidigt för då ryker huvudsäkringen, samma sak om du kör alla plattor och ugn samtidigt.
 
Med 16A huvudsäkring har du bara 3700 Watt att röra dej med - till hela stugan.

Vill du ha en spis med fyra plattor och kanske en ugn får du ta ut en elektriker som kan avgöra om det går att öka huvudsäkringen till 20 eller 25A.
 
mycke_nu skrev:
Med 16A huvudsäkring har du bara 3700 Watt att röra dej med - till hela stugan.

Vill du ha en spis med fyra plattor och kanske en ugn får du ta ut en elektriker som kan avgöra om det går att öka huvudsäkringen till 20 eller 25A.
... eller leva med att det inte går att använda så mycket samtidigt på spisen....


Fråga: är huvudsäkringen 16A enfas eller trefas?

(D.v.s. är "bara enfas" ledningen till spisen, eller till hela huset)?

(Tekniska museet ringde förresten och ville ha tillbaka sina fristående hus med enfasmatning ;) )
 
yxis skrev:
... eller leva med att det inte går att använda så mycket samtidigt på spisen....


Fråga: är huvudsäkringen 16A enfas eller trefas?

(D.v.s. är "bara enfas" ledningen till spisen, eller till hela huset)?

(Tekniska museet ringde förresten och ville ha tillbaka sina fristående hus med enfasmatning ;) )
Leif Loket Olsson ringde och sa att Bingolotto ville ha tillbaka sina 90-tals skämt :wow:

Hmmm....sorry men jag kunde inte låta bli.....
 
yxis skrev:
(Tekniska museet ringde förresten och ville ha tillbaka sina fristående hus med enfasmatning ;) )
Det förekommer härådär fortfarande, äger ett torp som hyrs ut och det uppgraderades till trefas i mitten på 90-talet, elverket hade som policy att inte ta betalt för detta utan det kostade "bara" mätarskåp, ny central osv. Hade elverket velat ha "listpris" hade det varit enfas än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.