Hej,

Sitter i lite huvudbry och vet inte vilken väg jag ska ta med framtida matning av el till en LVP.

1. Har en anslutningspunkt inne i huset för ett element som inte är installerad.
Måste då borra hål i fasaden för att få ut matningen.
JFB i EC och SRF monteras utanför.

2. Finns en kabel i krypgrunden som är för maskiner med hög startström dvs 2,5 kabel 16A avsäkrad, används sporadiskt. Behöver då 2 SRF ligger också på EC JFB.

3. Installera en UEC i mätarskåpet med en LB och en PSA. Mätarskåpet är ca 1 meter från framtida lvp utedel. Lite fundersam om det då behövs en SRF då det finns en LB i UEC? Lite osäker på set sista.

Hur skulle ni ha gjort?
 
Väldigt mycket förkortningar….men har du en (ledig kabel) och 2,5 kvadrat dessutom så använd den och säkra ner till
det Ampere tal som krävs finns angivet på (typ-skylt) på ute delen..
Måste finnas en säkerhetsbrytare inom räckhåll från ute del. Även om den är (ful) inkopplad via stickkontakt inomhus.
Anslutning efter jordfelsbrytaren.
 
Trotts dom "udda" förkortningarna så skulle jag hämta ström i mätarskåpet om det finns möjlighet. Ett kort på skåpet skulle förklara det mesta.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
V villvetanuju skrev:
Måste finnas en säkerhetsbrytare inom räckhåll från ute del. Även om den är (ful)
I en vanlig bostad räcker det att använda säkringen som frånskiljare vid arbete.




V villvetanuju skrev:
inkopplad via stickkontakt inomhus.
Vad ska kopplas via stickkontakt inomhus?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I en vanlig bostad räcker det att använda säkringen som frånskiljare vid arbete.






Vad ska kopplas via stickkontakt inomhu
useless useless skrev:
I en vanlig bostad räcker det att använda säkringen som frånskiljare vid arbete.






Vad ska kopplas via stickkontakt inomhu
Jaha men om exempelvis hustrun i huset använder både vattenkokare och brödrosten samt brygger kaffe samtidigt, vad händer då, säkringen löser ut, [ofta belastas samma säkring.]
Hustrun går ut till elcentralen och råkar få se säkringen som skulle vara avstängd/off hon tror att det är den som är till eluttag i köket, och återställer säkringen som var endast ställd off läge, frun vippar upp till on, så som hon har gjort åtskilliga gånger genom åren.
Denna gången råkar det vara två som är i off läge, men det visste inte hon...vad som hände, tja.
 
useless useless skrev:
I en vanlig bostad räcker det att använda säkringen som frånskiljare vid arbete.






Vad ska kopplas via stickkontakt inomhus?
Bara som ett exempel på hur vissa (ej nämnda )installatörer gör det enkelt för att spara tid / pengar använder eluttaget som kanske finns på en väldigt behaglig plats under innerdelen eller liknande för elförsörjning till LLVP via en vanlig stickkontakt....Det är ju en verklighet..som man kan tänka hur man vill om,..
 
V villvetanuju skrev:
Jaha men om exempelvis hustrun i huset använder både vattenkokare och brödrosten samt brygger kaffe samtidigt, vad händer då, säkringen löser ut, [ofta belastas samma säkring.]
Hustrun går ut till elcentralen och råkar få se säkringen som skulle vara avstängd/off hon tror att det är den som är till eluttag i köket, och återställer säkringen som var endast ställd off läge, frun vippar upp till on, så som hon har gjort åtskilliga gånger genom åren.
Denna gången råkar det vara två som är i off läge, men det visste inte hon...vad som hände, tja.
Det är inga problem för den som ska bryta med säkringen har med sig ett av dom lås som man kan låsa säkringen med så att den inte går att slå till. Har ägaren varit så snål så får han även finna sig i att den som ska bryta kanske måste åka och köpa ett lås.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är inga problem för den som ska bryta med säkringen har med sig ett av dom lås som man kan låsa säkringen med så att den inte går att slå till. Har ägaren varit så snål så får han även finna sig i att den som ska bryta kanske måste åka och köpa ett lås.
Hmmm jag menar om man ska göra som ”det står i boken” så skall det finnas en godkänd säkerhetsbrytare för att ha möjlighet till att bryta strömmen.
Max armlängds avstånd från det aktuella aggregatet. Alltså jag förespråkar detta faktum.
Men luft-luft värmepump , LLVP anses dock av många som okej att ansluta till ett jordat eluttag och till separat säkring som är anpassad till aggregatets säkringsbeh se uppgifter typ-märkskylt på aggregat.
Men jag tycker att det kommer i konflikt med kraven som ställs på en fast elinstallation. Jag personligen skulle aldrig acceptera stickproppen som ett alternativ, möjligtvis som en tillfällig lösning…..men sånt vet väl alla hur det blir med det…..eller, tänker på eluttag som sitter strax över golvlisten , sedan hamnar snart ett grenuttag där någon annan använder det till andra el-apparater osv, slitaget gör att det kan/kommer att hända något förr eller senare..
Nej nu ska jag sluta med MIN syn på detta, men jag har sett hur illa det kan bli…..godnatt..
 
Vad står det i din bok då? I min står det så här:

Svensk text om elektrisk installation, frånskiljning, säkerhetsåtgärder mot oavsiktlig spänningssättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Säkerhetsbrytare" är något man hittat på för att uppfylla detta krav i offentliga byggnader och industrier mm. Se SEK HB 453 och även den gamla 418.

I bostäder är man fri att välja enklare lösningar som uppfyller dessa krav.

Här kan man även beakta ifall LVP öht kommer att servas av en tredje part när man inte är hemma. Och är man hemma så kan man bedöma risken för att någon ovetande sluter strömmen till pumpen under arbetet.

Men det är trots allt brukligt att sätta en lastfrånskiljare i närheten av pumpen i bostäder, men kanske mest av funktionella skäl.

Stickpropp är en godkänd frånskiljare, men ändå olämplig för en VP.
 
  • Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Okej jag vet att säkerhetsbrytare inte är en korrekt benämning, men det är något som alla kan vara bekanta med i vardagligt tal så att säga,,ångrar mig när jag skrev ” att det står i boken ” jodå jag har läst min bok, har gjort min läxa inom el och installations lära, förövrigt så var det min lärare som alltid svarade med uttrycket ”det står i boken” när man hade någon fråga om detta ämnet. Men tacksam för att få ett korrekt uttryck av text.
 
D Danne824 skrev:
Hej,

Sitter i lite huvudbry och vet inte vilken väg jag ska ta med framtida matning av el till en LVP.

1. Har en anslutningspunkt inne i huset för ett element som inte är installerad.
Måste då borra hål i fasaden för att få ut matningen.
JFB i EC och SRF monteras utanför.

2. Finns en kabel i krypgrunden som är för maskiner med hög startström dvs 2,5 kabel 16A avsäkrad, används sporadiskt. Behöver då 2 SRF ligger också på EC JFB.

3. Installera en UEC i mätarskåpet med en LB och en PSA. Mätarskåpet är ca 1 meter från framtida lvp utedel. Lite fundersam om det då behövs en SRF då det finns en LB i UEC? Lite osäker på set sista.

Hur skulle ni ha gjort?
LVP, PSA och JFB kan jag klura ut.

Vad är en:
UEC
LB
SRF
EC ?
 
För min del så avhåller jag mig ifrån att använda mig av typ förkortningar, Pga en bokstav fel så blir det ju en helt annan betydelse som kan vara förödande konsekvenser av i sin tur "..
 
Jag kan sträcka mig till LVVP ,övriga värmepumps förkortningar.dock..
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
V villvetanuju skrev:
Jaha men om exempelvis hustrun i huset använder både vattenkokare och brödrosten samt brygger kaffe samtidigt, vad händer då, säkringen löser ut, [ofta belastas samma säkring.]
Säg som det är, skyll inte på hustrun, det är du som trots att du vet ändå inte sett till att köket är säkrat korrekt.

I mitt kök körs både spis,ugn,micro,brödrost, kaffekokare, kyl,frys, elvisp, hushållsassistent, och en massa annat samtidigt utan att nån propp går.

Detta trots att jag bara har 16A huvudsäkringar.

Om man hela tiden blåser säkringar bör man fixa problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.