Jag ska dra el (och vatten) till en köksö, och undrar vad jag ska använda för material. Elektrikern ska få ett ord med i leken, men jag tänkte förbereda mig genom att veta lite... Jag kommer bila upp en "kanal" till köksön, för vatten, avlopp och el. Är det vp-rör med förlagd kabel som gäller, eller ska man göra på något annat sätt?
 
Det skall vara Vp rör. Men sedan beror det ju lite på vad du skall ha i köksön om det räcker med ett 16mm rör eller om du behöver mer.
 
Ska du bila så skicka ned flera rör. Tycker att du ska ha minst ett tomt rör när du är klar för du vill inte bila upp det hela igen när ni vill göra någon kompletering
 
Det svåraste med ett extra rör är ju var det ska ta vägen i andra änden. Ger ju inte så mycket att ha det till samma dosa som man redan har rör till.
 
Låt det bara sticka upp några cm längt in i ett skåp eller bakom spisen om man har en sån i ön. I leveransändan vill man ju helst nå centralen
 
Ja appopå spi eller häll. Skall du ha en sådan i ön, så behöver du ett eget 20mm rör till den.
 
Jag ska inte ha någon häll, bara ett par uttag tänkte jag. Jag kommer inte att nå centralen, utan tänker hamna vid en dosa, jag tänker inte bila en massa i onödan :)

Sätter jag ihop 16-rören med ett par 90-gradare så man får fina böjar, eller hur gör man lämpligast?
 
Böjar skall alltid ha så stor radie som möjligt, Om du böjer själv (med böjfjäder) så böj en radire som är minst lika stor som på de köpta böjarna.
 
ok, jag är inte lycklig ägare av någon böjfjäder, så det får nog bli köpta böjar... eller finns det någon nackdel med dessa?
 
En böjfjäder är iofs inte dyr, men köpta böjar skall vara helt OK. Tänk bara på att alla skarvar fixeras så att det inte kan sära på sig.

Antingen kör man med böjar/skarvar med låsfjädrar, eller så ser man till att ha rörfästen (= krökta spikar) tätt inpå båda sidor om skarven. De skarva du tänker gjuta in blir ju fixerade på det sättet.
 
Såg att en 16mm böjfjäder kostar 35 kronor, så eventuellt kan man kanske tänka sig en sådan investering... :)

Har dock en fundering till, eftersom köksön kommer att bestå av vanliga köksskåp, så funderar jag på om man ska dra en isolerad kabel genom röret, för att sedan direkt kunna spika fast den och ansluta ett vägguttag, jag utgår ifrån att elektrikern har ett bra förslag, men om han säger att man ska börja sätta dosor i skåpsbotten vill jag åtminstone veta om det finns alternativ...
 
Jag har gått med rör upp genom golvet, frotsatt med flexslang upp till uttaget. Som dosa för uttaget har jag valt en speciellt grund dosa (35mm), efterssom jag har täcksidor utanpå stommarna (total tjocklek 32mm) så sticker dosorna inte in mer än några millimeter i skåpet, mina utdragslådor går fria från dosan. Flexslangen går längst inne i hörnet så att lådorna når inte in så långt. Dvs FK tråd hela vägen.

Har 2 uttag plus en brytare så jag kan styra ljuset i köket även från köksön.
 
Det går ju att dra EKK i röret, men FK är ju lättare att dra ur och byta eller komplettera om det skulle behövas. Ett annat alternativ är ju att gå upp i rördimension, vilket kan vara bra att göra ändå för framtida bruk. Som andra skrivit, dra i något extra rör också, man vet aldrig vad man vill ha i framtiden. Man kanske vill ha nätverk till nån grej om köksön är stor.
 
dra upp en EKLK rakt genom golvet från centralen till en dosa, men det bästa är att kontakta fackman för hjälp på plats
 
Vet du vad du ska ha i köksön så dra fram det färdigt från början. Slang med fördragen FK sparar mycket tid och eliminerar risken att något går galet med dragningen i förlagda VP-rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.