Hej

Jag skulle vilja ha lite ideér på hur man kan lösa elen i garaget.

Garaget är isolerat och ihopbyggt med huset, men det finns ingen förbindelse.

Till det gamla garaget var det framdraget en EKK 5G1.5 utanpå husväggen.
Avsäkrad med 1 x 10A. Två av ledarna gick via strömbrytare innomhus (motorvärmare samt utebelysning). En ledare hade konstant spänning.

Jag skulle även i fortsättningen vilja kunna slå på utebelysning samt motorvärmare inne från huset.

10 A i garaget är kanske i klensate laget.

Min idé är enl. följande:
Jag behåller EKK:n till garaget där den kommer in till en kopplingsdosa. Därifrån drar jag FK i vp-rör till motorvärmaruttag, utebelysning, samt belysning och ett par uttag.
För att sedan vid behov kunna få mera ström i garaget sätts ett 3-fasuttag i garaget som matsas från proppsåpet i källaren. Till detta uttag ansluter man en Byggplatscentral.

Vad tror ni om detta? Detta kankse inte är genomförbart med tanke på alla elföreskrifter.

//Johan
 
låter ju som en bra ide ju...... [smiley=tekst-toppie.gif]
 
Då bygger jag vidare på mina ideér.

Är det lämpligast att dra EKK genom källaren ut till garaget för att sedan dra EKK:n
i VP-rör i garageväggen eller ska jag dra FK i rör hela vägen från proppskåpet.
Några förslag?

Finns det CEE-kontakter för infällt montage. Om kabeln dras i garageväggen så skulle det ju vara snyggast om man inte behöver dra ut kabeln ur väggen en bit från uttaget och ha denutanpåliggande fram till uttaget.

//Johan
 
Du behöver inte dra kabeln efter väggen innan den går in i trefasuttaget, den kan gå in direkt från väggen och in i uttaget. (Så gjorde elektrikern i mitt garage, uttaget är av märket ABB).
 
Det brukar finns en anvisning för ett hål i bottnen på uttaget, så att man kan komma in i det inifrån väggen det sitter på. Tänk på att det kan öka risken för att vatten kommer in i uttaget, om man monterar det olämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.