Hej.

Någon som vet om olika hustillverkare som t.ex. Ä-hus drar in el och sätter ett uttag eller nån belysning i tillvalt garage?

Om svar är nej, vad kan ni ge för tips för att säkrast göra detta så pass förberett att en elektriker bara kommer och kopplar in den??

2 meter mellan hus och garage.
 
Ingen aning om er huvudfråga. Och ni kan säkert få instruktioner av andra här om lämplig eldragning i mark osv.

Men jag skulle vilja påpeka att om ni vill göra egna förberedelser så se till att ha ett litet "projekteringsmöte" med en elektriker innan ni gör det. För många elektriker vägrar att befatta sig med elrör som en amatör dragit. Så det gäller att vara överens med elektrikern om förberedleserna innan ni gör dom.

Elektrikern är i sin fulla rätt att vägra eftersom man enligt reglerna faktiskt inte får dra elrör och sätta upp dosor själv.

I praktiken är det väldigt vanligt att man gör det arbetet själv, men det är som sagt inte regelmässigt korrekt.

Sen tror jag att ni kan få lite bättre svar här om ni specar lite bättre hur mycket el ni vill ha i garaget. Är det bara något uttag och ett par lampor? Eller vill ni ha 3 fas uttag för tyngre maskiner? Ev motorvärmaruttag på utsidan? behov att kunna tända ev. utelampa vid garaget från huset etc. Kort sagt behöver ni ha en extra elcentral med säkringar i garaget eller behöver ni bara en ledning från husets central som vilket rum som helst.
 
VA?? ?? ??
Får man inte dra rör själv?? Jag kan ha fel men det ända som jag som inte är behörig inte får göra är att koppla ström på ledningarna. Om jag vill fylla hela mitt hus med rör kors och tvärs så måste det vara min ensak men om jag senare vill att en elektriker ska dra kabel i dem så blir det ju hans ansvar att rören ligger på rätt sätt mm. Håller dock med om att ett planeringsamtal kan vara bra så att det blir gjort på ett rätt sätt med djup på kabel mm.
 
Nej, enligt behörighetsföreskrifterna så får du varken lägga rör sätta upp dosor eller dra tråden i rören om det skall ingå i en elanläggning. Detta skall göras av eller under överinseende av behörig elinstallatör.
 
Ojojoj Vad med extra jobb de skulle få om all rördragning ska göras av elfirmor. Massa av detta görs ju av diverse arbetaren på byggen. Visst "under överesende" men knappt nödig kännedom. :-/
 
Nej som sagt det faller under "elektrikermonopolet", fast i praktiken så är det nog ganska vanligt med "amatördragna" rör osv.

Men för oss som gör det så kan det ju vara bra att veta om vi inte får göra det.

I en vanlig villadragning verkar det ju lite långsökt att man skulle kunna dra rören så att det blir farligt (skulle möjligen vara om man drar så att det blir kondens i rören).

men jag antar att reglerna finns där för att undvika att ex. dosor hamnar på "förbjudna" platser i våtrum och så.
 
Ser bara faran i att man skulle dra dem förbi konstiga ställen. Alla synliga dosor ser ju elektrikern när han gör inkopplingen. För självklart kollar han ju all dragen tråd innan han kopplar in något. (eller) ;) Bra att veta detta iaf. Va ganska säker på att allt utom inkoppling fick göras av vem som hellst och sedan är det upp till inkopplande elektriker att kolla upp att anläggningen följer alla bestämmelser.
 
Jo visst får man dra rör och sätta upp dosor, byta uttag och annat själva.. Får tillomed ändra/flytta/lägga till en fast installation så länge den är fackmannamässigt utförd och blir kontrollerad av en behörig elektriker när jobbet är klart.
 
Än mer förtydligat säger behörihetsföreskrifterna så här.

Förläggning av installationsrör för ledningar och uppsättning av dosa eller annat kopplingsutrymme tillhör den typ av elinstallationsarbete som ska utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör.

Yrkesmannen ska, med några få väl definierade undantag, vara anställd i samma organisation som elinstallatören. De undantag som finns för kravet på anställningsförhållande är normalt inte tillämpbara för ”hemmafixare”. Dessutom ska omfattningen av installationsarbetet som elinstallatören ska svara för vara dokumenterat där det ska framgå över vilka yrkesmän som elinstallatören har överinseende över.

Rent formellt kan man inte i efterhand godkänna en elinstallation och ”stå som ansvarig” för någon annans arbete.

Bestämmelser om straff för den som bryter mot kravet om anställningsförhållande, eller på annat sätt åsidosätter kraven i § 6 och 7 i Elinstallatörsförordningen, finns i 13 kap. 1 § första stycket 3 ellagen (1997:857). Straffsatsen är böter eller fängelse i högst 1 år.
 
Benny_o_Lina skrev:
Jo visst får man dra rör och sätta upp dosor, byta uttag och annat själva.. Får tillomed ändra/flytta/lägga till en fast installation så länge den är fackmannamässigt utförd och blir kontrollerad av en behörig elektriker när jobbet är klart.
Nepps! "Ändra/flytta/lägga till en fast installation"... får man inte alls göra... visst gör folk så, men det är egentligen inte tillåtet...

Kika på http://www.kjell.com/kjellfakta/pdf/gorasjalv.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.