Hej har köpt ett äldre hus och försöker mig förstå vad som är ok och vad som behövs in på listan för vad som behöver åtgärdas.

i kopplingsdossan på inkommande el i garaget kommer en kabel med 3 ledare och en biledare.
Färgerna i kabeln är svart, svart och brun. Brun är kopplad som fas, en av de svarta är kopplad som neutral ledare vidare till blåt. En svart sitter på kopplingsklämma utan att gå vidare.

biledaren är isolerad med skyddsjord och kopplad som skyddsjord. Garaget är skyddsjordat via biledaren.

Är för okunnig för att veta om installationen är ok. Hade det varit nyinstallation hade det ju uppenbart varit icke godkännt. Kabeln har förvånadsvärda kraftiga ledare för biledaren, så den kanske är tillräckligt kraftigt för att agera skyddsjord på ett säkert sätt? Körde bara en elkontaktare när vi besiktigade och då slog ju jordfelsbrytaren ut som denn skulle…

Så behöver kabeln byttas ut av elektriker? Dvs en jävla massa grävande för mig? Eller är den ok? Eller skulle set bara gå för en elektriker att lägga på någon form av tejp isolering med gulgrönt och använda den oanvända ledaren?
 
  • Elektriska kablar genom vägg med otät genomföring och synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
Fläska upp en ny undercentral och gräv ner en fet 5-ledare så är saken biff.
 
P Peter_Ker skrev:
Fläska upp en ny undercentral och gräv ner en fet 5-ledare så är saken biff.
haha jo det vore lyxigt. Allt är dock en fråga om prioritering på allt annat. Så för att prioritera. Är installationen ok? Är den säker? Om inte går det att tillfälligt få den ok och säker innan dit förslag prioriteras
 
Kabeln är felaktigt använd. Den är avsedd för en trefasförbrukare som inte använder en nolla. Man behöver se beteckningen på denna kabel för att avgöra om biledaren har en tillräcklig area för att få vara skyddsledare, så det kan vara fel även där. Nu har du uppenbarligen en JFB så det är inte farligt om biledaren är klen. Det enda är om biledaren kan vara skadad. Den kabeln är troligen inte avsedd för markförläggning. Så det är svårt att säga om någonting behöver göras här. Det ska i så fall vara att mäta kortslutningsströmmen L-N och L-PE för att se om något är bortitok.

Men ni har alltså ju nu bara enfas till garaget, 10 eller 16 A. Det kanske behövs mer som kan motivera ett kabelbyte?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kabeln är felaktigt använd. Den är avsedd för en trefasförbrukare som inte använder en nolla. Man behöver se beteckningen på denna kabel för att avgöra om biledaren har en tillräcklig area för att få vara skyddsledare, så det kan vara fel även där. Nu har du uppenbarligen en JFB så det är inte farligt om biledaren är klen. Det enda är om biledaren kan vara skadad. Den kabeln är troligen inte avsedd för markförläggning. Så det är svårt att säga om någonting behöver göras här. Det ska i så fall vara att mäta kortslutningsströmmen L-N och L-PE för att se om något är bortitok.

Men ni har alltså ju nu bara enfas till garaget, 10 eller 16 A. Det kanske behövs mer som kan motivera ett kabelbyte?
precis inte så mycket elbehov än, kör ”diseltraktor” och inga verktyg som kräver mer…

3 fas förklarar de olika färgerna… då blir det att försöka se vad kabeln är märkt med som steg ett. Och sedan plocka in en elektriker för att mäta upp kabeln?
Eller är det redan nu uppenbart så att jag måste pria att gräva upp och få in något modernare?

supertack för hjälpen!
 
Av det som framgår i tråden ser jag inga tvingande åtgärder. Men jag skulle kolla upp detta lite mer. Till att börja med, hur kabeln är ansluten i matande ände. Och var sitter JFBn och hur provade du den?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Av det som framgår i tråden ser jag inga tvingande åtgärder. Men jag skulle kolla upp detta lite mer. Till att börja med, hur kabeln är ansluten i matande ände. Och var sitter JFBn och hur provade du den?
Tack :) testade jorden med en sådan här:
https://www.powershop.se/product.asp?pid=4363
Passar min kunskapsnivå :)https://www.powershop.se/product.asp?pid=4363

Har inte hittat var kabeln kommer in på matande sidan än, får ta och leta vidare. Vet vilken säkring, men från det röret kommer ingen efterisolerad biledare, som behöver studsa via en kopplingsdosa…
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kabeln är felaktigt använd. Den är avsedd för en trefasförbrukare som inte använder en nolla. Man behöver se beteckningen på denna kabel för att avgöra om biledaren har en tillräcklig area för att få vara skyddsledare, så det kan vara fel även där. Nu har du uppenbarligen en JFB så det är inte farligt om biledaren är klen. Det enda är om biledaren kan vara skadad. Den kabeln är troligen inte avsedd för markförläggning. Så det är svårt att säga om någonting behöver göras här. Det ska i så fall vara att mäta kortslutningsströmmen L-N och L-PE för att se om något är bortitok.

Men ni har alltså ju nu bara enfas till garaget, 10 eller 16 A. Det kanske behövs mer som kan motivera ett kabelbyte?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Av det som framgår i tråden ser jag inga tvingande åtgärder. Men jag skulle kolla upp detta lite mer. Till att börja med, hur kabeln är ansluten i matande ände. Och var sitter JFBn och hur provade du den?
tittade lite npgrannare i centralen och kabeln dycker i centralen, lyckas inte få fram kabel för att se beteckning

så här ser det ut på jordskenan:
 
  • Jordskena i elcentral med anslutna jordkablar och suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Christer Olofsson skrev:
Och jordfelsbryttaren sitter kopplad i centralen
Vilken central?
Och vilken central har du på bild?
Du kanske inte har någon elcentral alls i garaget utan endast denna kopplingsdosa?
Jag tolkar dig som att du provade JFBn i ett uttag i garaget. Det är bra.
Det vore även önskvärt i detta fall att JFBn sitter i matande elcentral så att kabeln till garaget blir skyddad då vi inte vet hur gammal den är.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vilken central?
Och vilken central har du på bild?
Du kanske inte har någon elcentral alls i garaget utan endast denna kopplingsdosa?
Jag tolkar dig som att du provade JFBn i ett uttag i garaget. Det är bra.
Det vore även önskvärt i detta fall att JFBn sitter i matande elcentral så att kabeln till garaget blir skyddad då vi inte vet hur gammal den är.
tack! Har bara en central och den i tvättstugan, och det är där jordfelsbrytaren sitter. Och ja det är utagen i garaget jag testade.

så det känns som att det borde vara lugnt att låta det vara ett par år?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att en av de två svarta borde ha en smal vit rand på sig, då blir det plötsligt en ganska vanlig kabel med för sin tid normal märkning.
Är ledarna i kabeln enkelkardeliga, dvs en enda grov kopparledare, inte flera tunnare koppartrådar?
Isåfall skulle jag tro att kabeln är en EKKJ i någon area, t.ex. 3x2,5+2,5 eller 3x1,5+1,5.
Denna kabel är fel vald, man skulle naturligtvis lagt en med blå ledare, denna är menad att användas för trefasmatning som inte kräver nolla.
.
Den funkar ju dock lika bra och är lika säker fram till den dagen någon är och grejar i anläggningen och risken att göra fel är större.
Det minsta jag skulle göra är att kontrollera att den koncentriska ledaren verkar bra och hel och ha sin fulla area kvar (vid slarvig skalning av kabelmanteln så finns det risk att ta av ledare eller skapa hemska brottanvisningar). Sen är ju den märkt med grön/gul, så då är det sen inga mer problem där.
Sen fasledaren, ja den kan vara brun, svart eller annan valfri färg förutom gul/grön och i detta fall får fas inte vara blå heller. Så den är ju också OK.

Så det enda problemet du har är att nollan, enligt alla regler som gällde då denna kabel förlades, skulle vara blå, men det är den ju inte.
Lite trist att sätta igång en massa grävjobb, det kanske är läge att vira ett varv blå tape över den kardel som är nollan, i bägge ändar. Om jag själv skulle göra det i en kunds anläggning ..? Nja, det är ju ett regelbrott, nja, kanske. Man skulle ju kunna motivera det med att kabeln är förlagd vid tiden precis vid övergångsperioden till ny nationell standard, och därför var korrekt just då.
Så .. kanske, motvilligt ...

Men om du gör så, tänk på att göra det ordentligt ifall du i någon framtid vill förstärka elmatningen ut till garaget, att då byta till lämpligare och helt korrekt kabel.

Jag tycker att det du åtminstone ska göra är att besiktiga skicket på den gulgrönt märkta koncentriska ledaren, att de har gjort ett bra jobb med skalningen.
Märka den ledare som agerar nolla med lite blå tejp.
Och sen vara medveten om att detta är ett avsteg från reglerna, men då du har åtminstone skyddsjorden helt rätt, så kan man kanske svälja detta, det är inte längst ner på det sluttande planet i alla fall.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att en av de två svarta borde ha en smal vit rand på sig, då blir det plötsligt en ganska vanlig kabel med för sin tid normal märkning.
Är ledarna i kabeln enkelkardeliga, dvs en enda grov kopparledare, inte flera tunnare koppartrådar?
Isåfall skulle jag tro att kabeln är en EKKJ i någon area, t.ex. 3x2,5+2,5 eller 3x1,5+1,5.
Denna kabel är fel vald, man skulle naturligtvis lagt en med blå ledare, denna är menad att användas för trefasmatning som inte kräver nolla.
.
Den funkar ju dock lika bra och är lika säker fram till den dagen någon är och grejar i anläggningen och risken att göra fel är större.
Det minsta jag skulle göra är att kontrollera att den koncentriska ledaren verkar bra och hel och ha sin fulla area kvar (vid slarvig skalning av kabelmanteln så finns det risk att ta av ledare eller skapa hemska brottanvisningar). Sen är ju den märkt med grön/gul, så då är det sen inga mer problem där.
Sen fasledaren, ja den kan vara brun, svart eller annan valfri färg förutom gul/grön och i detta fall får fas inte vara blå heller. Så den är ju också OK.

Så det enda problemet du har är att nollan, enligt alla regler som gällde då denna kabel förlades, skulle vara blå, men det är den ju inte.
Lite trist att sätta igång en massa grävjobb, det kanske är läge att vira ett varv blå tape över den kardel som är nollan, i bägge ändar. Om jag själv skulle göra det i en kunds anläggning ..? Nja, det är ju ett regelbrott, nja, kanske. Man skulle ju kunna motivera det med att kabeln är förlagd vid tiden precis vid övergångsperioden till ny nationell standard, och därför var korrekt just då.
Så .. kanske, motvilligt ...

Men om du gör så, tänk på att göra det ordentligt ifall du i någon framtid vill förstärka elmatningen ut till garaget, att då byta till lämpligare och helt korrekt kabel.

Jag tycker att det du åtminstone ska göra är att besiktiga skicket på den gulgrönt märkta koncentriska ledaren, att de har gjort ett bra jobb med skalningen.
Märka den ledare som agerar nolla med lite blå tejp.
Och sen vara medveten om att detta är ett avsteg från reglerna, men då du har åtminstone skyddsjorden helt rätt, så kan man kanske svälja detta, det är inte längst ner på det sluttande planet i alla fall.
vilket svar tack!!
Är på resandes fot och hemma imorgon. Skall gå igenom de råd jag fick av dig! Och håller minna tummar att jag kan pria ner projekt el i garage i några år, mycket som kostar flis med villa :)

återkommer med lite info så fort jag granskat det närmare :)

En fråga till, den dag man tar projektet kommer det att behövas grävas eller finns det en sannolikhet arr det går att dra om? Tog bort en kabeltv dosa i kontoret som är på vägen bakom centralen och såg att kabeln kommer in via ett svart rör som går igenom platan (huset är från 76) Dock såg den ut att inte vara mer än ca 2,5 cm.

Åter igen tack!
 
Det du visat på bilderna ser ok ut så du inte behöver göra några onödiga panikåtgärder om du inte behöver mer än nu i garaget. När du sen också kollat det Mikael skrev som är viktigt dvs den koncentriska "biledarens" skick kan du vara lugn. Och det är tydligt på bilderna att den ledaren är från kabel typ EKKJ dvs helt korrekt att använda som skyddsjord i ditt fall.

Det är bra att du är noggrann och ser även till dessa detaljer du tar upp de är ju ganska ofta med i bilden här på forumet.
 
  • Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
Hemma nu och tänkte bara säga att ni hade helt rätt angående vita randen och typ av ledare.

har kollat bägge sidorna och ser inga hack eller avklippta ledare :)

Så nu är det bara blå tejpen kvar.

Tussen tack för all hjälp! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.