Hej Alla,

Jag vill börja med att be om ursäkt om en snarlik fråga har ställts men...
Vi har nyligen köpt hus med friliggande garage. Föregående husägare sa att de hade dragit rör till garaget i förberedelsesyfte att dra el dit.
Mycket riktig finns det 4 rör varav 3 gula 1 svart som sticker upp ur marken vid garaget. Problemet är vi vet inte vart de leder, om de ens leder till husets elcentral. Finns det nått enkelt sätt att ta reda på det utan att behöva dra dit en elektriker?

/S
 
Fråga den tidigare ägaren?

Det svarta röret kanske är en PEX-slang som är fördragen för att dra vatten till garaget.
 
Det har jag gjort och han hade ingen aning bara att han visste att byggfirman hade förberett för det innan. Han hade inte själv möjlighet att ta tag i det (hämta elektriker för att dra el) så han brydde sig varken om att kontrollera/få dokumentation eller ta reda på var de ledde till.

/S
 
Vad synd. Kanske kan du se vart det är grävt någonstans. Elrören borde vara dragna i riktning mot platsen där elmätare/elcentral sitter.

Om de är tomma så går det att köra i en dragtråd och se hur långt den kommer. Det finns instrument att söka fram vart rören går. Vet dock inte hur vanligt det är att elektriker har sådana.
 
  • Gilla
elektro
  • Laddar…
Jag skulle börja med att leta efter en ände vid elmätaren (fasadskåp?). Annars vid elcentralen, om det inte är samma plats som mätaren.

Annars, prata med byggfirman, även om de inte kommer ihåg detaljer så kanske de kan säga hur de "brukar" göra.

Om du kör in en dragfjäder och en person drar och stöter med den så bör man kunna höra var den är, om den är uppe ur marken,eller nära markytan.
 
Nu när det är rör så kan man koppla på dammsugaren eller tryckluften i ena änden och då kan man ganska ofta höra hur det visslar lite svagt där den andra änden på röret är
 
Man kan ju köra ner en dragfjäder av styvare modell eller en rensfjäder i akutfall.. och se om rören bara är släppta 2m ner i marken så att de kommer upp i plattan.


Annars är de bara att leta efter rör eller antydningar där de har grävt tidigare.
 
Dammsugaridén fungerade. I alla fall för de kortare rören! tack för förslaget!
Det som fascinerar mig är att de dragit ett rör från huset (typ där jag tror det går elkablar till värmepannan som finns utanför huset) men ej borrat in den. tekniskt sett har de bara grävt ner rör i marken...Det är ett jobb för visso men jag hade hoppats på att det var draget till elskåp/mätare

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.