Hej,
I fasadmätarskåpet finns en DIN-skena där det sitter en trefas personskyddsautomat på 16A som förser en laddbox(för elbil) med el. Personskyddsautomaten matas direkt från huvudbrytaren.

Nu funderar jag på att installera ytterligare en personskyddsautomat 10A, som ska förse friggeboden med el. Det räcker med 10A då det bara är ett litet element samt belysning.

Vad ska det vara för dimension på kablarna som matar personskyddsautomaten? Räcker det med 2.5mm2
Niclas
 
Internt i mätarskåpet 6kvmm.
Från säkring till friggebod beror bla på förimpedansen och kabellängd, men 2,5 bör räcka.
 
Kör 6mm² om du har DII (max 25A).
 
Mikael_L
Om du vill ha en liten elcentral i friggeboden så är det bra råd från Slugge.

Vill du bara ha en enda grupp för lite småel så är din idé om en tvåpolig personskyddsautomat i fasadmätarskåpet helt OK. Och då är troligen en N1XV 3G2,5 eller en EKKJ 2x2,5 +2,5
https://www.elbutik.se/product.html/n1xv-jordkabel-/-kraftkabel
https://www.vvs-klimat.se/product.html/jordkabel-ekkj-1kv-nexans

Det kan ev fungera med 1,5 mm2 också, men det är inte alls dumt att ta lite kraftigare, bl.a. för den rent mekaniska hållbarheten.


edit:
Ändrade en area, råkade skriva 3g1,5, men menade 2,5 ...
 
Redigerat:
2,5 mm² kan räcka, men finns ingen anledning att inte använda 6 mm² RK/RQ den korta biten om du har normal storlek på mätarsäkringar, det vill säga gänga 2. Ska du, som @Mikael_L föreslår, sätta en central i boden är det bättre att ha eventuell PSA där också i min mening.Men låter som TS vill hålla det enkelt.
 
tommib
Jag tror ni pratar förbi varandra. Mikael pratar vad jag förstår om kabeln mellan mätarskåpet och friggan. Där skulle jag också använda en "lagom" stor kabel om effektbehovet är så litet.

Internt i mätarskåpet från huvudbrytare (eller annan lämplig plats) till PSAn skulle jag använda 6 kvmm.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja internt är ju 6mm2 lämpligt om det är G2-mätartavla/skåp. (G2 = gänga 2 = säkringar typiskt mellan 6 och upp till max 25A, sen blir det G3 för 35A till 63A).

Men vill man sätta upp en ny liten undercentral så ska man verkligen överväga 6mm2 även för denna ledning, fast det är ju inte alltid nödvändigt, men vissa nackdelar blir det med att välja mindre area.

Och till slugges inlägg #5, så vill jag påpeka att jag tror att det för det mesta är safe med 2,5mm2 ifall man säkrar med 10A, det var så jag tänkte.
Då räcker det för det mesta till bortåt 100m ledning (och kanske ännu längre i många fall).
Men ligger friggan, eller vad man nu drar ström till längre bort så måste man helt klart räkna och kolla upp spänningsfall och utlösningsvillkor innan man väljer ledning.
 
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.