Hej!

Jag tänkte dra en förlängningskabel 220v till en friggebod. För att driva en hydroforpump, vattenberedare (dusch i bastu).

Friggeboden är 60m från närmaste uttag på huset.

Tänkte använda 2.5mm.

Tror ni detta är möjligt?

Mvh
Daniel
 
Nej.
Förlängningskabel är endast för tillfälliga anläggningar.

2.5mm2 känns spotant för klent för 60m.
Det beror helt på avsäkring och förläggninggsätt samt förimpedans om du klarar dig med 2.5.

Det jag kan säga funkar utan att veta mer än avståndet är att du lägger ner 5G10 och sätter en undercentral i uthuset.
 
Tack för svaret.

Det är på sätt och vis en tillfällig kabel/sladd då vi de gånger vi är i huset (en sommarstuga), 3-4 gånger per år, drar ut och kopplar in sladden för att kunna duscha vid bastun (friggeboden).

Tanken var att lägga den längst marken när den behövs, alt. göra nån enklare upphängningsanordning. Så blir iallafall ingen nedgrävning.

Det är 10 amp säkring.

Går det att mäta förimpedans på något sätt?

Mvh,
Daniel
 
Bo Siltberg har beskrivit här hur man mäta förimpedansen med en vattenkokare.
Om du vill veta forumets uppfattning så kommer det att bli NEJ. Förläggningssladdar brukar då skarvas för att komma upp i 60 m. Allt detta innebär risker.
Jag hade grävt ned ett gult rör och dragit minst 3x4mm2. Det krävs inte så stora djup att gräva. Detta med frostfritt djup kan man hantera som man vill, det har inget med elsäkerhet att göra.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta med frostfritt djup kan man hantera som man vill, det har inget med elsäkerhet att göra.
Varför skulle man överhuvudtaget ta hänsyn till "frostfritt djup" när vi pratar om en elkabel? :thinking: En djupfryst elkabel fungerar minst lika bra som en ofryst...

Sen att den bör grävas ner "tillräckligt" djupt för att skyddas håller jag med om men det är en annan sak.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
tommib
Det är inte bara spänningsfallet att ta hänsyn till utan också utlösningsvillkoret. Det utmärkta programmet Eldim är skrivet av en forummedlem och är gratis att använda. Du behöver veta förimpedansen (men kan också gissa), detta mäts enl ovan.

Även jag röstar för en fast installation. Tillfälliga historier med skarvsladdar tenderar att bli permanenta snabbt. Dessutom frestas ingen att koppla in ytterligare 20 m skarvsladd och köra grästrimmern lite längre bort, i alla fall inte utan att göra en ny dimensionering. Se det som en övning i att förstå ditt elsystem och dess begränsningar bättre.
 
Dessutom kostar en riktig jordkabel bara en bråkdel av vad en "skarvkabel" kostar.
 
Jag körde många år, 50m sträcka till ladugården, med diverse ihop skarvade 3 fas kablar. Vad mkt jobb det var när det blev blött, storm etc. Sen grävde jag ner en 5*2.5mm jordkabel. Funkar perfekt, det enda jag ångrar är att jag inte gick upp i dimension till iaf 4mm då jag gärna numera vill köra lite tyngre grejer.
 
E elmont skrev:
Dessutom kostar en riktig jordkabel bara en bråkdel av vad en "skarvkabel" kostar.
"bråkdel" undrar jag nog. Har du några exempel?
 
Hos Ahlsell betalar jag, 13,5 för 0030970 N1XV och 35:- för 0544041 RDOE.
 
E elmont skrev:
Hos Ahlsell betalar jag, 13,5 för 0030970 N1XV och 35:- för 0544041 RDOE.
Och jag betalar 42 respektive 58 ex moms. :( Fast går vi till Elbutik betalar vi båda ca 20 kronor inklusive moms så det är nästan samma om din markkabel.

Men du har rätt i att en jordkabel är billigare och då den vedertagna definitionen av "en bråkdel" är tämligen luddig så lägger jag mig platt som en pudel. :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag betalar 42 respektive 58 ex moms. :( Fast går vi till Elbutik betalar vi båda ca 20 kronor inklusive moms så det är nästan samma om din markkabel.

Men du har rätt i att en jordkabel är billigare och då den vedertagna definitionen av "en bråkdel" är tämligen luddig så lägger jag mig platt som en pudel. :)
Elmonts bråkdel kommer nog närma sig som sämst 1/2 när man går in i kaklet så den är ganska tydlig tycker jag. Gummikabeln som lösning här är inget vidare oavsett kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.