Jag har ett litet kallförråd färdigställt och i det ska jag sätta belysning invändigt samt uttag invändigt och utvändigt.

Kabelrör finns från villans elcentral på fasaden. Förrådet ligger ca 8m från fasadskåpet

Det är dock så att i framtiden ska jag bygga både ett garage och ett växthus ca 50m längre bort på tomten. Samt även sätta ut stolplyktor.

Hur ska jag tänka, det kabelröret som finns är det som går till detta mindre kallförråd?
 
E
Beroende på hur du vill gå tillväga så kan du antingen dra i en rejäl huvudledning till kallförrådet för att därifrån fortsätta med en matning till garage och växthus.
Tänk på att förbereda för att kunna ta ut 25A i bortre änden, i garaget, för eventuell elbilsladdning och möjlighet att använda div verkstadsmaskiner. Det innebär en ledningslängd på åtminstone 65m. Jag skulle dra en 5G10 utan att tveka.

Matning till stolplyktorna kan du dra från förrådets elcentral. Det blir väl bara en mindre kapsling med huvudbrytare, jfb, ett par säkringar, styrning av ytterbelysning, samt en fördelningsplint för matningarna.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Beroende på hur du vill gå tillväga så kan du antingen dra i en rejäl huvudledning till kallförrådet för att därifrån fortsätta med en matning till garage och växthus.
Tänk på att förbereda för att kunna ta ut 25A i bortre änden, i garaget, för eventuell elbilsladdning och möjlighet att använda div verkstadsmaskiner. Det innebär en ledningslängd på åtminstone 65m. Jag skulle dra en 5G10 utan att tveka.

Matning till stolplyktorna kan du dra från förrådets elcentral. Det blir väl bara en mindre kapsling med huvudbrytare, jfb, ett par säkringar, styrning av ytterbelysning, samt en fördelningsplint för matningarna.
Ungefär så jag tänkt.

Ska jag lägga en separat ledning mellan kallförråd och garage samt mellan kallförråd och växthus eller ska jag ta från garaget till växthuset?

Blir ju mindre kabel om jag kör från garaget till växthuset men finns det någon nackdel?
 
E
Matningen till växthuset tar jag för givet att det bara blir en gruppledning, alltså en avsäkrad kabel, typ 3G1,5 eller 3G2,5. Så lite beroende på avstånd från de olika byggnaderna och i vilka etapper dessa byggs och behöver driftsättas så kan den dras från antingen garaget eller förrådet.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.