Är i planeringsfasen till ett badrum med ett duschpalats i och har inte kontaktat elektrikern ännu då vi inte riktigt vet om det är värt att bygga om.

Vi har ett hörn där vi hade tänkt att sätta ett duschpalats. Vatten drar vi ut genom väggen (Rir + nödvändig monteringsgrunka) på 1100 mm höjd cc 160 mm, 450 mm ut från hörnet (till kant).

Min fundering är då vart man sätter säkerhetsbrytaren (infälld sådan skulle vara tillåtet har jag hört från en osäker källa). Min tanke var att om man någon gång skulle vilja göra en duschhörna så kan man dra ut tåtarna och täta dosan. Känns iofs som att be om en vattenskada.

Alltså, vart placeras säkerhetsbrytaren i ovanstående scenario.

EDIT: Såg i följande tråd gällande bubbelkoppar (http://www.byggahus.se/forum/el/60128-el-till-bubbelkar.html) att säkerhetsbrytaren ska sitta min 600 mm från badkarets kant. Gäller det även duschpalats eller kan säkerhetsbrytaren sitta bakom då?

Tackar på förhand

Johan
 
Redigerat:
Vet inte riktigt hur du menar, men den skall sitta 1,2 m från duschen. Om du har en helt sluten duschkabin (alltså även tak) så tror jag att avståndet inte gäller, eller rättare sagt då får du mäta ut genom dörren och runt väggen.
 
Har du högt till tak kan man annars sätta den högt på väggen. De nya reglerna är "snällare" över typ 2,25 tror jag det är.
 
Duschkabinen är helt sluten vad jag har förstått.
 
Är det inte bättre att bara göra ett rörutlopp och montera säkerhetsbrytaren i en dosa en bit ifrån istället. Diskretare om duschpalatset tas bort, lättare att ansluta tätskikt till och mycket mer elsäkert.
 
it-snubben skrev:
Är det inte bättre att bara göra ett rörutlopp och montera säkerhetsbrytaren i en dosa en bit ifrån istället. Diskretare om duschpalatset tas bort, lättare att ansluta tätskikt till och mycket mer elsäkert.
Min hjärna är lite seg idag,

Menar du:

A) Ett rörutlopp in i en utanpåliggande dosa med säkerhetsbrytare och förlänga anslutningskabeln från duschen. Dvs en synlig anslutningskabel. Påverkar även CE-märkningen av duschen då kabel måste bytas antar jag.

B) att ha två utanpåliggande dosor, en dold av duschen där anslutning till dusch sker, samt en utanpåliggande med säkerhetsbrytare en bit bort.

C) Rörutlopp in i en utanpåliggande dosa med säkerhetsbrytare en bit bort, samt ett rörutlopp direkt in kopplingsdosa i dusch? (Har sett ett sådant alternativ nånstans, men det känns väldigt osäkert).

// Johan
 
Min tanke med rörutlopp var först och främst att ta bort behovet av infälld dosa i väggen. För tätskiktets skull och eftersom du ev ville kunna ha duschhörna där. Över rörutloppet kan du ju sedan montera en utanpåliggande kopplingsdosa för att få dragavlastningen för kabeln som går till kabinen. Säkerhetsbrytaren sitter i en infälld dosa på säkert avstånd från vatten.

Tar du någon gång bort kabinen så är det bara att ta bort den utanpåliggande kopplingsdosan och dra ur ledarna till säkerhetsbrytaren. Ingen ytterligare påverkan på tätskikt då. Kvar finns ett 16mm litet hål i väggen som troligen knappt ens syns.

Det är typ så här jag fick rådet att göra när jag byggde om badrummet och ville förbereda för ev framtida bubbelkopp.

Observera att jag inte är elektriker. Någon kunnig bör nog få kommentera om detta är vettigt eller heltokigt.
 
Känns som det bästa alternativet hittills. Ska dra detta med elektrikern när det är dags!
 
Dra en ekk i rör från brytaren (lågt bort från vatten) som får gå hel in i duschens kopplingsutrymme.
 
Måste det inte vara en RKK? Eller ska EKK klamras på nåt vis menar du? EKK får väl inte ligga löst. (Kanske går att limma fast, vilken numera verkar vara en giltig fastsättning av kabel efter EU?)
 
Kabeln kan hänga "löst" bakom mellan rörändan och kabeltätningen med dragavlastning. Duschen kommer ju inte att flyttas omkring utan står där den står och då funkar en EKK utmärkt. Och man limmar INTE kabel och det av flera orsaker men det är en annan fråga.
 
elmont skrev:
Kabeln kan hänga "löst" bakom mellan rörändan och kabeltätningen med dragavlastning. Duschen kommer ju inte att flyttas omkring utan står där den står och då funkar en EKK utmärkt. Och man limmar INTE kabel och det av flera orsaker men det är en annan fråga.
Finemang, då tror jag att jag har en modell att arbeta från. Tackar för alla svar!

EDIT: Hur fäster man dosan mot kaklet? Man vill juh inte borra 4 hål till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.