Hej, jag har tänkt att köpa en diskmaskin nu, bara undrar hur man löser elfrågan, det finns två vanliga vägguttag i hörnet ovanför där diskmaskinen, men antar man får kontakta en elektriker som får ordna ett uttag under bänken, eller hur fungerar det? Bifogar en bild på hur det ser ut nu, finns altså endast dessa två uttag nu, och ingenting under bänken.
 
  • IMAG0357.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut under skåpen? Går det kanske att dra kabel från någon annan ände av köket?
 
  • Gilla
robin.vingsle
  • Laddar…
emilm skrev:
Hur ser det ut under skåpen? Går det kanske att dra kabel från någon annan ände av köket?
Under diskbänken är ett helt vanligt köksskåp som jag ska ta ut, vet inte om det finns några kablar innanför det, har ännu inte skruvat ur det. Lägenheten är sprillans nybyggd, men är en hyres, och ska vara förberett för diskmaskin enligt hyresvärlden.
 
  • Gilla
Yosef
  • Laddar…
Om det är förberett för diskmaskin borde det rimligtvis finnas någon kopplingsdosa eller eluttag under bänkskivan som går att ansluta maskinen till. Något som kommer fram när du skruvar bort bänkskåpet kanske?

En annan tanke - vad vilar diskbänken på om du tar bort bänkskåpet under?
 
Jag ska skruva ur skåpet och ta mig en titt. Diskbänken vilar fortfarande på övriga köksskåp samt "en ram" som inte hålls uppe med hjälp av köksskåpet. Ska skruva ur det och visa lite bilder. Återkommer om en liten stund.
 
Har du en jäkla bonntur finns uttaget bakom skåpet, även om man brukar sätta det i diskbänkskåpet bredvid.
 
Titta så det inte finns framdraget. Diskmaskin brukar man lägga på egen säkring, risken är stor att säkring löser om den delar med fler förbrukare som är kopplade på den säkringen (10amp) räkna med att en vanlig diskmaskin kräver ca 2kw.
 
Fnularn skrev:
Titta så det inte finns framdraget. Diskmaskin brukar man lägga på egen säkring, risken är stor att säkring löser om den delar med fler förbrukare som är kopplade på den säkringen (10amp) räkna med att en vanlig diskmaskin kräver ca 2kw.
Såhär ser det ut utan att jag skruvar ur skåpet, sitter i en hel del skruvar så kanske kan få någon klarhet utan att behöva skruva ur det. Men dinns inte många centimetrar till godo bakom skåpet.
 
  • IMAG0363.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0364.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0365.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0366.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0367.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0368.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla i centralen, finns det någon säkring till diskmaskin/DM?

//Patrik
 
Kollade precis centralen, och tyvärr finns ingen säkring för diskmaskin. Så antar jag måste ringa hit en elektriker då som får ordna med ström. Någon aning om rimligt pris på sådant? Ca 2,5 meter mellan central och där diskmaskinen ska stå.
 
Utan att jag är elektriker så kan det inte ta så lång tid att dra en utanpåliggande kabel.
Har du ledig platser i centralen?
 
Japp det finns två lediga platser i centralen, så det är lugnt. Får kontakta en elektriker så han får kolla över det hela. Tack för svar.
 
Fundera lite på hur du helst vill att h*n ska dra kabel så att du kan diskutera det med elektrikern när h*n kommer.
 
Den gyllene regeln: Allt tar längre tid än vad man tror.

Vad finns det i angränsande rum? Kanske finns ett vägguttag på andra sidan väggen (till höger/vänster på bild) där man kan dra en kabel ifrån. Till uttaget drar man i en till tråd från centralen så diskmaskin får en egen säkring.
Det är svårt att säga något när man inte känner till omständigheterna.

Att dra från hörnboxen torde ju i alla fall vara det absolut sista alternativet.

//Patrik
 
Vägguttag för diskmaskin sätter man i 100% av fallen i samma skåp som vatten och avlopp.

Det bör absolut inte sitta bakom diskmaskinen utan i skåpet bredvid. Från maskinen drar man sen vatten avlopp och el till skåpet bredvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.