Vi har en lillstuga på gården med tillhörande strömlös carport. Mellan lillstugans elcentral och carporten är det ca. 25m och jag undrar om jag kan använda en n1xv kabel jag har liggande ut till en undercentral vid carporten, kabeln är en 5x2,5. Belysning, motorvärmare och kanske en dammsugare är det som kan bli aktuellt att köra vid carporten.


Fungerar 2,5 eller måste man upp på 6?
 
Det funkar generellt. Jag kör en 2,5 N1XV till friggan och den är 40m bort. Jag har säkrat med 10A för att hålla spänningsfallet inom ram.
 
Det innebär att kabeln måste kopplas via säkringar i huvudcentralen. Skillnaden mot att köra 6kvmm, är att den kan kopplas direkt efter huvudsäkringarna.

Om du gör det här, så låt en elektriker göra inkopplingen. Du vill troligen ha den kopplad via säkringar, men utanför husets jordfelsbrytare. Att koppla in på det viset öppnar för flera farliga fel, om man inte vet exakt vad man håller på med. Inget lämpligt hempularprojekt, inget jag skulle ge mig på.

Och jag tror en brasklapp om dimensionen är på plats också. Om du har ett "svagt nät", alltså lång ut på landet, långt från matande transformatorstation. Då kan 25m bli för mycket för att du skall uppfylla utlösningskriteriet. Alltså att en säkring löser ut inom rätt tid vid kortslutning. Kortslutningsströmmen blir för låg, pga motstånd i kabeln i kombination med det svaga nätet. Detta bör bedömas av en elektriker på plats, om det finns någon tvekan om matningens kvalitet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag ska bara ordna så kabelskyddsröret blir nergrävt, resten får en elektriker göra.
 
Kolla gärna detta innan du gräver ner röret. Ibland är det svårt att få in en elkabel i ett markrör. Det kan vara bättre att först lägga kabeln i röret och sen täcka igen.
 
Som sagt en ledningsdimensionering behöver göras först, och den är unik för varje anläggning så hur andra har gjort har inget som helst intresse. Det som först behöver bestämmas är hur hög effekt/ström ni vill kunna ta ut. Räcker det med 6 A så går det ju "bra" med en väldigt klen kabel. För motorvärmare räcker det med 10 A vilket inom de flesta anläggningar tillåter 25 meter 2.5 mm². Men det behöver man räkna på i just ditt fall. Det är ingenting man kan "prova" och säga att det fungerar för det ser man först när det sker ett jordfel, och slutar det illa så kanske man har provat färdigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.