Hej,

håller på att planera VP-rördragningen och kopplingsdosor till vårat badrum. Vi skall sätta in ett bubbelkar och detta behöver ju ström...

Viket sätt är det bästa sättet att koppla in bubbelkaret på? IP65 dosa eller kopplingsdosa med något speciallock eller rör direkt ut ur väggen och täta med silikon?

Kan man ha uttaget bakom karet eller måste den sitta över badkarskanten? Hur brukar man göra, man vill ju inte se elanslutningen på väggen?

(Jag skall inte koppla in grejjorna själv men förbereder för anslutningana).

Mvh
/H :surprised:
 
S
Ditt bubbelkar ska föregås av en allpolig frånkopplare som inte får sitta närmare karets yttre begränsningslinje i sidled än 0,6 meter. Den ska hålla kapslingsklass lägst IP21.
Själva karet kan du ansluta i en anslutningsdosa (lägst IP44) UNDER karet men inte i golvet. Stickproppsanslutning är inte tillåtet där. Ge akt på skillnaden mellan kopplingsdosa och anslutningsdosa.
Dra ett vp-rör i väggen mellan brytaren och anslutningsdosan.
 
Vid ev användande av stickpropp behövs det väll inte brytare före va?? Självklart blir det JFB.
 
S
snuttjulle skrev:
Vid ev användande av stickpropp behövs det väll inte brytare före va?? Självklart blir det JFB.
Man får inte använda stickpropp i område 1 under ett bubbelkar.
 
Sorry missade lite där.
Självklart va det om man sätter stickpropsanslutningen i rätt område då.
 
sawsaw skrev:
Ditt bubbelkar ska föregås av en allpolig frånkopplare som inte får sitta närmare karets yttre begränsningslinje i sidled än 0,6 meter. Den ska hålla kapslingsklass lägst IP21.
Själva karet kan du ansluta i en anslutningsdosa (lägst IP44) UNDER karet men inte i golvet. Stickproppsanslutning är inte tillåtet där. Ge akt på skillnaden mellan kopplingsdosa och anslutningsdosa.
Dra ett vp-rör i väggen mellan brytaren och anslutningsdosan.
Tips på en snygg allpolig frånkopplare samt en snygg anslutningsdosa?

Mvh
/H
 
S
Trend anslutningsdosa blir bra men se till så den blir i IP44-utförande och inte IP20.
Som allpolig brytare kan du använda en tvättmaskinsbrytare. Tror Elbutik.se har såna också.
OBS! Glöm inte jordfelsbrytaren heller!
 
Den väsentliga anledningen att inte använda kopplingsdosan är (tror jag ) att du måste har dragavlastning. Det finns iofs som tillbehör till vissa kopplingsdosor.

Eller finns det fler skäl att inte använda kopplingsdosa?
 
S
Använder du anslutningsdosan så får du rätt kapslingsklass.

Använder du kopplingsdosa så kan du få tänka lite extra för att få den tät.

+ att i anslutningsdosan har du alltid dragavlastning.
 
Drar man en ekk i ett rör som mynnar under badkarskanten och direkt in i kopplingsdosan på karet är det inga bekymmer.
 
elmont skrev:
Drar man en ekk i ett rör som mynnar under badkarskanten och direkt in i kopplingsdosan på karet är det inga bekymmer.
den varianten föredrar jag med, dels för att kakel killen kan lägga manchett över vp-röret, för att säkerställa tätskiktet, dels, tror jag inte att någon vill stå och hälla vatten över en anslutningsdosa, och samtidigt stå i badkaret....
 
Att bara dra ett rör rekomenderade en jobbarkompis (som har varit elektriker för länge sedan) men jag undrade lite om de var godkänt eller inte. Röret lär ju inte ha någon IP klass men det kanske är godkänt ändå eftersom det inte finns "någon koppling" där...

Detta verkar det säkraste sättet eftersom kopplingen är lågt bort från karet, men som sagt var jag kan inte reglerna. Jag vill egentligen bara veta om jag skulle ha en dosa i väggen eller om jag skulle dra ut röret ur väggen - elektriker får sen komma och koppla in grejjorna.

Så vad jag gör är att jag drar ut röret ur väggen utan dosa. då kan man sätta dit antingen en utanpåliggande IP65 ansplutningsdosa eller bara dra kabel igenom röret. Jag sätter dit en apparatdosa för den allpoliga brytaren mer än 0,6 meter ifrån karkanten - kan man använda en valig 2-polig brytare, (karet klarar sig med en fas) den bryter ju både fas och nolla. (De är mycket snyggare än en tvättmaskingsbrytare).

Handukstorken skall installeras lika dant, ingen apparatdosa enigt tillverkarens anvisningar, bara rör rakt ut...

De kommer byta ut hela centralen med jordfelsbrytare och automatsäkringar, ja jag vet att de inte har lika bra kvalitet som de gammla porslinssäkringarna men jag vill inte ha några extra lådor för jordfelsbrytaren. Det blir helt enkelt snyggare.

Ringde runt till några elektriker och frågade vad det skulle kosta att byta ut centralen (liten med 9 säkringar) och det är inte helt billigt 6000 + moms... det "roliga" att jag i en helrenoverings offert (på 125 000! utan porslin och möbler) fick priset 3800 inkl moms... Väntar nu på en ny offert på att lägga golvvärme och central får se vad det blir för pris...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.