Vi ska bygga nytt hus och funderar då på att installera IHC men tyvärr så verkar kostnaderna rusa iväg (inte bara när det gäller elen).

Så min fråga är om man kan dra vanlig "standard el" som ett stjärnnät och sedan uppgradera sig när möjlighet ges.

Alt att man börjar med att bara tex ta vardagsrummet för att sedan ta rum för rum. Går detta utan att behöva dra om all el vid en ev uppgradering?

Och spar man några pengar på att göra på detta sätt? Givetvis blir det dyrare i längden . . .

Jag är helt grön på el och IHC så enkla svar tack :)
 
Min granne elektrikern talade om detta när jag planerade min egen el. Med noggrann planering går det att göra så. Vad jag förstår drar man färdigdraget flexrör med 5-ledare (5x1,5), men det är ju ett arbete som din elektriker utför.
 
Ett IHC elsystem består ju av två delar. Det ena är all starkström (här menar jag 230V) som styr lampor, eluttag etc. Det andra är all svagström (24V) som styr kontakter, givar etc. Både starkström och svagström är vanligtvis ett stjärnnät. Vid centralen (kan vara flera om det är ett stort hus) så kopplas starkströmmen "ihop" med svagströmmen genom olika IHC komponenter.

Om jag skulle "förbereda" för IHC i ett nytt hus så skulle jag installera ett stjärnnät. Jag skulle först plannera upp hela IHC systemet så som jag vill ha det i framtiden. Sedan skulle jag installera all starkström precis efter planen, d.v.s alla ledningar kommer fram vid centralen och kan kopplas direkt in i ett ev. framtida IHC system.

Istället för tryckknappar som vanligtvis används i ett IHC system för att styra lampor etc. så skulle jag installera vanliga brytkontakter. Jag skulle dra vanlig 230 V kabel från dessa till centralen för att sedan byta ut vid ev. framtida IHC installation till svagströmskabel och tryckknappar. Alla dosor där jag skulle ha givare eller andra IHC saker skulle jag dra svagströmskabel så det är färdigt redan nu. Sedan sätta ett lock på dosan så man kan öppna upp i framtiden.

Sedan är det bara att koppla ihop alla kablar vid centralen så att det fungera som man vill. Vid ev. framtida IHC ombyggnad så kan starkströmsnätet var intakt men alla brytkontakter får bytas ut samt kabeln till dessa.

Priset man tjänar på detta är ju alla IHC komponenter som brukar vara ganska dyra. Elektriken får ju dock jobba lite extra än vid en vanlig standard installation. Fast det är enkelt att uppgradera elsystemet till IHC eller andra liknande system.

Glöm inte att dra massor av extra rör och dosor till ställen som du kanske vill ha något på i framtiden. Du har bara chans att göra det när huset byggs och det kostar väldigt lite pengar.
 
Jag skulle starkt reckomdera dig att ta beslutet nu om du verkligen vill ha ihc eller inte. Du kommer nämligen få en jättestor extrakostnad på att förbereda för att EV. kunna göra om detta i framtiden.

Vilken funktion e det du känner att du skulle vilja ha från ihc systemet?
 
Man skall också komma ihåg att framtida ihc system kanske inte alls behöver vara stjärnnät.

På riktigt lång sikt så tror jag att vi kommer att få matning med högspänning, kanske 2 eller 4kV, som matas runt hela huset i en eller två slingor. och inteligenta switchar i diverse knutpunkter som tar ned spänningen till något som är lämpligt för ett eluttag (som kanske ite alls är 230V då). I knutpunkterna kan man då även ha smarta säkringar som kan bryta bort enskilda uttag vid behov, kanske kombinerat med jfb. Återställning via signal från centralen. Och seda givetvis någon sorts "nödsäkring" i centralen som får bryta alltihop vid behov. För spänningar upp till 2KV går det att göra ganska smidiga anslutningssystem.
 
Vi har IHC sedan två år i lägenheten. Vi är nöjda och har ännu inte fått en enda driftstörning. Mina råd är:

1) Bygg med IHC direkt, det är ju när man bor i huset man har glädje av systemet. Det kostar rätt mycket pengar, men det kommer förmodligen inte att bli så mycket billigare i framtiden. Hur länge man ska vänta på nästa häftiga grej innan man köper är givetvis en smaksak men för mig är IHC definitivt häftigt nog.

2) Strunta i att förbereda för det om du inte vill ha det direkt. Det går inte att byta ut strömbrytare mot IHC-dito, man måste ha skilda dosor för 230 och 24 V. En stor del av kostnaden för IHC är den dubbla ledningsdragningen. Om ni vill vänta med utgifter så kanske det finns sådant som är lättare att lägga till i efterhand.

3) Kör ett bantat system. Strunta i IHC-dimmrarna, de är hutlöst dyra, går att lägga till i efterhand. Om man vill ha en lampgrupp dimmad och inte behöver ändra ljusstyrkan så ofta kan man sätta en vanlig dimmer på vägen, men ändå ha från/till styrt av systemet. Behövs verkligen fjärrkontrollen? Japp den är ascool, men sanningen är att vi bara använder den där vi egentligen kunde satt en tryckknapp (i TV-soffan och köket). Fjärren kan man med fördel fördra ledningar för om man kommer på att man skulle behäva en. Jag anser inte att man behöver att tryckknapparna lyser för vilken knapp som är aktiv, utom i något enstaka fall ("släck allt" vid sängen, ytterdörren o.dyl.).

4) Programmera själv, det är inte svårt och sparar en hel del pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.