Hej på er,

tänkte höra om åsikter på följande.

Jag ska till att bygga ut (förlänga) mitt hus, 25 kvm. Det är från början ett torp, ca slutet 1800-talet. Vi har hittills köpt spontat furugolv, 27 mm, vilket vi är nöjda med. Vi kommer att dra om elementen så att det blir element i nybygget. Nu till min fråga:
Sådana elmattor som finns att köpa, de bygger ca 5 mm, skulle man kunna lägga sådana under trägolvet nu? Jag tänker att i framtiden så kommer solceller vara var mans egendom och då, när jag har hela uthustaket fullt, så kopplar jag bara på elvärme och vips så är uppvärmningen gratis.

Jag har redan fått reaktioner från vänner om att jag ska lägga vattenburet och sen koppla det till en elpatron.

Jag vill dock veta vad som är så galet med denna idé. 😃
 
Kanske är det annorlunda i Örebro, men här på västkusten brukar solen mest lysa på sommaren. På vintern när uppvärmningen kräver mest energi är solen inte till mycket nytta ;)
 
tommib
Vattenburen värme har den fördelen att du kan värma vattnet på det sätt som är mest kostnadseffektivt i framtiden. Du kan koppla på en elpanna, köra det direkt i solvärmefångare, elda olja (knappast troligt att det blir billigare), pellets eller lite vad som... Vatten är således det överlägset mest flexibla valet. Dock kostar det mer i installation och det finns alltid en (liten) risk att få läckage....
 
Med ett vattenburet system så kan du ju använda en annan värmekälla när solen inte är tillräckligt stark, och hjälpa till med solcellerna via en elpatron när det går.

Har du vattenburet i resten av huset?
 
Hej igen och tack för seriösa svar!
Det är vattenburet idag, och jag tänker dra vidare elementen till utbygget. Det här med elmatta tänkte jag som en back up, eftersom jag ska riva upp alla golv på undervåningen, och att mattan inte bygger så mycket plus att den tar mindre meck och tid att lägga.

Men efter era svar här lutar det väl åt att köra med element och isolera golvet väl.

Mvh Peter
 
mexitegel skrev:
Kanske är det annorlunda i Örebro, men här på västkusten brukar solen mest lysa på sommaren. På vintern när uppvärmningen kräver mest energi är solen inte till mycket nytta ;)
Word! 😃👍
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kunde inte låta bli :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.