Hej i stugor, kojor och slott!

Jag ska bygga till 1½plans huset med 15 kvm i markplan, betongplatta på mark. Tillbyggnaden blir en separat flygel ut från befintlig huskropp. Tillbyggnadens innertak ska var öppen, dvs gå upp till nock. Taklutning 45 grader.
I huset finns direktverkande elradiatorer samt en vattenburen golvslinga som ligger som en värmebarriär endast utmed kanten i befintlig platta(ca 80kvm) kopplad till frånluftspanna IVT570.

Kan någon ge mig ett förslag på vilken uppvärmningslösning som är bäst/ekonomisk, och varför? :-/

Förslag:
- El-slinga nedgjuten i plattan?
- El-slinga i flytspacklet?
- Oljefylld El-radiator?
- Bila upp och skarva på gamla ??? vatten slingan ut i nya betongplattan?

Ps Tänkte lägga parkett/trägolv ovanpå plattan!

Många kloka svar önskas! ;D



 
Det klokaste måste vara att satsa på vattenburen värme. Då har du flexibiliteten att värma vattnet med den värmekälla som är bäst/billigast för tillfället. Satsar du på elvärme är du bunden till att värma med el, och vad som händer med elpriset i framtiden är det ingen som vet (men det blir nog inte lägre).

Att byta till vattenburet i efterhand kan bli både krångligt och dyrt, så det är just när man bygger som man har ett gyllene tillfälle att fatta ett klokt beslut.
 
Tackar för ett klockt svar :), men...,
nu har jag fått svar från IVT. De säger att det inte går ???. Pumpen klarar max 2.0kw :surprised:. Och att koppa in en ny pump tror jag inte blir aktuellt förrän om 20år, hoppas jag.
Så det lutar nog år El-slingor/radiatorer ändå,...bara betala el-räkningen och se glad ut ;D.

Har fått ett förslag på en EL-slinga som heter BK-slinga? Någon som vet något om kvalitén på den? Är det att jämföra med Thorin Thorin??.

Ska jag satsa bara på el-slinga i golvet , eller ska man komplettera med radiatorer också?
 
Du har väl elpatron i din IVT? I så fall handlar det väl bara om att den får gå lite mer om du väljer vattenburet, och det borde bli billigare och mer flexibelt än att värma med el hela tiden. Eller tänker jag fel?
 
Satsa ändå på vattenburet för 17.
Att frånluftvärmepump mest är till för ventilation blir många förvånade över allt för sent. Det är dock inga problem att koppla in bergvärmepump eller luft/vatten-värmepump i serie med befintlig frånluftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.