Hej,

Jag staar inför en störra tillbyggnad, daa vi samtidigt ska passa paa att dra om all el i den gamla delen av huset.

Vad behöver jag ta fram för underlag för att handla upp el-dragning. Räcker det med en "funktions beskrivning typ" - Sovrum 3 st vägguttag vid golv, 1 st anslutningspunkt för takarmatur, Kanalisation för tele" eller ska jag kräva/ta fram ett riktigt el-underlag (CAD). Det sistnämnda känns rätt för daa vet man ju exakt hur allt ska dras och detta planeras innan!

Sunemangs
 
Vet inte vad du behöver, man jag personligen gör precis så att jag bygger upp allt i CAD och kan på så sätt mängda allt material samt att jag har en dokumentation av anläggningen. Som den märkningsnörd jag är håller även ritningarna id-nummret för varje kopplingspunkt. Jag tänker "industri installation". Kanske är det överdrivet men ett antal jag pratat med på jobbet som projekterar el-anläggningar och bytt ut hemma säger att de kommit ihåg hur det var draget år 1 och 2, men sen börjar det bli lite dimmigt.
 
Sitter du lix med ett CAD program och vet hur de ska användas så är de ju helt klart de bästa!

Annars duger gott handritade ritningar där ni punktar ut var ni ska ha de olika apparaterna osv..

Rita den skalenligt helst! (eller iaf måttsätt väggar)
 
Om man inte själv vill göra saker som att fundera på vilka uttag som kan dela säkring mm så är det bra om man markerar ut de uttag som är troligt kommer att ha större belastningar. Då kan elektrikren ta hänsyn till det i sin planering.
 
E
Jag har fått en liknande beskrivning utan teckning ens. Jag lämnade fast pris på det men visste vilken fritids kåk det var...
Arean på rummen ger en god uppfattning om dess storlek.

Men han beskrev hur många å vart de skulle sitta å vad de skulle användas till.;)
 
Ja, arean på rummen är väl dess storlek? ;)
 
Elinstallatören skrev:
Arean på rummen ger en god uppfattning om dess storlek.
:D:wow:d^_^b
 
E
säger man annars bara 5 uttag å en lamptakuttag
fattar då inte jag hur många meter kabel.
men kanske ni andra hur den stora förmågan att bedömma det ;)
eller måste allt skrivas i klattext som i barn böcker??
 
Redigerat:
"Barn böcker" - är det böcker innan är mogna nog att säljas?
;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.