Hej !

Någon som har tips och rekomendationer för elpris / leverantör, sannolikt rörligt pris mest av intresse.

Någon som har erfarenhet av Kundkraft ? ( www.kundkraft.se )
Blir det billigare än att söka leverantören själv ?



De skriver "Kundkraft förhandlar självklart alltid bort eventuella års-, avi-, och uppläggningsavgifter i de elavtal som våra upphandlingar resulterar i."
Är det normal att det tillkommer sådana kostnader om man själv byter runt mellan leverantörer på egen hand ?
 
se till att välja ett rörligt elpris som följer spotpriset på nordens elbörs. Då lägger elbolaget på en fast peng på sitt eget inköpspris tex ca 2,5 öre som telgeenergi. På så sätt göder du inte elbolaget i onödan men då får du också vara beredd på svängande elräkningar eftersom priset baseras på månadsgenomsnitt. Men kan du då tex elda i kamin under de kalla månaderna och avläsa mätaren varje månad och skicka in (tex på hemsidan) så blir det kanon. Vi har haft så ett antal år och det har funkat kanon
 
Jag valde Tranåsenergi för något drygt år sedan och kör vidare med det. Dom har något olika avtalstyper och vi använder "säkrad sommarel". Det är lite "marketing bullshit" över det men priset har varit bra iaf.

 
Det är med Elpris som andra priser. Vill du försäkra dig mot prisökningar så kostar det extra. Ibland har man tur och tjänar på det men oftast inte.

Elpriset och Nordpools funktion kan man ha mycket åsikter om men det hör väl till en annan diskussion.

Jag skulle välja precis som andra här rörligt med så lite "påslag" som möjligt samt låga avgifter. Låga avgifter är a och o i dessa sammanhang.
 
Du skall välja rörligt pris (eller börspris som det ibland kallas) med det lägsta påslaget med den lägsta fasta kostnaden per månad. Vilket bolag som blir billigast beror på hur mycket du förbrukar. Förbrukar du lite är det viktigt med låg fastavgift, förbrukar du mycket är påslaget viktigast.

Sedan är det ju så att priserna varierar mycket så det gäller att kolla vilka som har bäst erbjudande just nu.
 
Så där ja, då har jag bytt el-leverantör från 1 maj till Fortum. Prova-på-pris i tre månader = inget påslag alls. :)
 
Inger.P. skrev:
Jag hörde precis på TV att de befarar att elpriserna har tredubblats om några år! Fy bubblan!
Jag skulle vilja säga att det bara är skräckpropaganda. Det finns ingen realism bakom sådana uttalanden. Det finns få produkter som säljs över börsen som media sprider så mycket myter om som el.

Däremot tror jag att du gör rätt i att binda under 30 om du inte vill ha rörligt.
 
Jag fick mitt nya avtal idag.. 37Öre kwh och inget abb. avgift... sparar över 1500kr per år på det...

Tack pricerunner
 
2009 tror jag det var så har vi åxå möjligheten att ta in el från öst å de lär ju knappast vara dyrare, då jävlar blir det äntligen lite rikitg konkurans
 
Jättekul läsning när man har direktel uppvärmning på ca 28 000 Kwh om året.. :'( :'(
 
Vedeldning pågår ;) Men de lutar åt att vi konverterar till vattenburet o en ved/pelletspanna inom ett par år..
 
;D ;D alla sätt är bra utom de dåliga!! ;D ;D
 
Guuu vad jag impas över Inger P's engagemang! Jag har förträngt elförbrukningen i förra huset (men där eldade jag ju ekonomiskt med olja  ;)). Just nu gäller det byggel och om någon månad blir det vanlig drift och jag har inte bundit upp mig för Eon.

Så snart huset torkat ut räknar jag krasst med att köra på minivärme i bottenplattan (önskedrömmen vore naturligtvis att skippa golvvärmen helt så småningom). Installerar pelletskamin och har installerat extra rördragning för förflyttning av varmluften till samtliga rum. Jag ångrar idag att jag inte från början installerade pellets med VVB... med de kostnader jag redan haft skulle det nog inte blivit dyrare. Problemet har varit att inget utrymme finns för total pelletsuppvärmning.

Så vad väljer jag för elbolag ... utan att behöva ägna timmar åt att kolla priser ...  ::)?

Hur lång framförhållning bör man ha när man byter?
 
har själv nu efter 5 månader i huset kommit upp till de 15000kwh som husföretaget hade räknat skulle vara årsförbrukningen. detta trots att vi har snålat rejält, kört braskabin en hel del, samt har 495 med 200 meters jordvärme i Skåne. :'( :'(

ett bra alternativ för de som har över 20.000kwh per år är Nordic EL (www.nordicel.se) som har lägre påslag än Storuman energi. De tar då endast 2,8 öre på spotpriset.

jag har haft bolaget sen årsskiftet och är mycket nöjd med dem. ett mindre bolag mer personlig service samt inga avgifter eller komplicerade regler utöver påslaget.

I vårt förra hus hade vi Storuman och även de var vi mycket nöjda med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.