Hej!
Förbereder för anslutning av FTX aggergat med stickpropp på kallvind. Det är sjukt trångt och när vinden sen är lösullisolerad går det ej att komma åt elinstallationen. Därför drar jag flexrör så att det går att ändra i kablarna om det slulle behövas. Kablarna sk gå direkt till brytare och jf brytare och sen till elcentral på egen grupp.
Provade att stoppa i en exq 3g i ett 16 mm flexrör går nen väldigt trångt. Kan man istället dra FK i röret till kopplingsdosa i huset och från dosan exq vidare till elcentral. Flexröret går från kallt till varmt så pluggar ändarna på nåt sätt. Elektrikern får komma och installera mot elcentralen men på vinden drar jag rören själv.
 
Varför inte fråga elektrikern? Han skulle säkert uppskatta att han får vara med och bestämma och inte bli ställd för ett upplägg han ev inte gillar.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför inte fråga elektrikern? Han skulle säkert uppskatta att han får vara med och bestämma och inte bli ställd för ett upplägg han ev inte gillar.
Om du är elektriker kan du kanske svara?
 
  • Arg
Uffe A
  • Laddar…
Du behöver ha dosor och även inkopplingen på FTX aggregatet åtkomligt. Det låter inte bra om du har aggregatet på en plats som är så trång att det inte går att komma åt. Där finns väl filter som skall underhållas regelbundet. Och det är stor risk att du kommer att behöva reparera aggregatet, kanske inte varje år, men räkna med minst en reparation inom 5 - 10 år. Man måste kunna inspektera och felsöka kopplingarna utan att flytta ett antal kbm isolering.
 
C cobrarax skrev:
Om du är elektriker kan du kanske svara?
Ingen här kan veta vilken lösning din elektriker föredrar.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du behöver ha dosor och även inkopplingen på FTX aggregatet åtkomligt. Det låter inte bra om du har aggregatet på en plats som är så trång att det inte går att komma åt. Där finns väl filter som skall underhållas regelbundet. Och det är stor risk att du kommer att behöva reparera aggregatet, kanske inte varje år, men räkna med minst en reparation inom 5 - 10 år. Man måste kunna inspektera och felsöka kopplingarna utan att flytta ett antal kbm isolering.
Jodå agget är placerat på åtkomlig plats. Däremot blir eldragningen ej åtkomlig då det är en krypovind (och elektrikern blir nog glad att slippa åla fram i smuts och uppstickande spikar). Därför om det av ngn anledning begöver dras kablar måste det vara raget i rör. Frågan var bara om man får koppla ihop fk med exq i dosa åtkomligt?
 
C cobrarax skrev:
Om du är elektriker kan du kanske svara?
Om du hade tänkt att göra jobbet själv är det inte otroligt att jag bistått med råd, men nu skulle ju du anlita en yrkesman och då är det enda rätta att låta honom bestämma. Det finns ju lite varianter och det sämsta när man kommer är att någon annan bestämt en metod som man själv tycker är dålig.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om du hade tänkt att göra jobbet själv är det inte otroligt att jag bistått med råd, men nu skulle ju du anlita en yrkesman och då är det enda rätta att låta honom bestämma. Det finns ju lite varianter och det sämsta när man kommer är att någon annan bestämt en metod som man själv tycker är dålig.
Däremot är det ju nog absolut inte fel att fråga elektrikern om han vill att du drar slangen (eller vad som nu bestäms) enligt hans instruktion där man behöver åla fram i smuts. Så länge han inte har någon praktikant så lär han vara lättövertalad. :)
 
Du får ingen hjälp ifrån någon elektriker här. Du får hoppas att någon annan kunnig hjälper dig :)
Elektriker är alla livrädda att man ska förstå hur lätta deras jobb är och vilket överpris de tar.
Så det ända de gör här på forumet är att säga "anlita en behörig elektriker". Och de är verkligen ingen garanti på att det blir bra gjort.
 
  • Haha
elmontören
  • Laddar…
Skarva med Wago-klämma, den fixar att koppla ihop FK och EK.
Att lägga FK och EK under en skruvplint är inte riktigt optimalt.
 
C cobrarax skrev:
Hej!
Förbereder för anslutning av FTX aggergat med stickpropp på kallvind. Det är sjukt trångt och när vinden sen är lösullisolerad går det ej att komma åt elinstallationen. Därför drar jag flexrör så att det går att ändra i kablarna om det slulle behövas. Kablarna sk gå direkt till brytare och jf brytare och sen till elcentral på egen grupp.
Provade att stoppa i en exq 3g i ett 16 mm flexrör går nen väldigt trångt. Kan man istället dra FK i röret till kopplingsdosa i huset och från dosan exq vidare till elcentral. Flexröret går från kallt till varmt så pluggar ändarna på nåt sätt. Elektrikern får komma och installera mot elcentralen men på vinden drar jag rören själv.
Ovan som du beskriver är ju inga problem, wago klarar olika ledartyper, undvik skruvplint och tomtehattar, tänk dock på att du inte ska blanda olika grupper i samma kopplingsdosa. Med din lösning bör du dra rör hela vägen till central.

Du skriver att "kablarna ska gå direkt till brytare". Vad är det för sorts brytare? Kommer stickproppen att sitta så dåligt till att den inte går att dra ut, om arbete ska utföras på själva aggregatet? En stickpropp är ju en oslagbar allpolig brytare i sig, det tycker min elektriker i alla fall, som skrattade när jag ville ha en extra arbetsbrytare till en värmepump som var ansluten med trefashandske.

Om det finns en elektriker inblandad hade jag absolut dragit detta med denne. Jag gör ofta "grovjobbet" själv sen kommer "min" elektriker och gör slutklämmen, samt diverse arbete i central om det behövs. Vi stämmer dock alltid av först vilket material han vill ha samt hur saker och ting ska dras med tanke på hur topologin ser ut i det befintliga. Det "tråkiga" jobbet med att spika slang, borra och sätta dosor slipper han gärna säger han, som har hur mycket jobb som helst. :D

/S
 
J jonzon jonzon skrev:
Du får ingen hjälp ifrån någon elektriker här. Du får hoppas att någon annan kunnig hjälper dig :)
Elektriker är alla livrädda att man ska förstå hur lätta deras jobb är och vilket överpris de tar.
Så det ända de gör här på forumet är att säga "anlita en behörig elektriker". Och de är verkligen ingen garanti på att det blir bra gjort.
Då kan ju du ge besked om hur det ska göras :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.