Ska isolera och inreda ett förråd på ca 10, med 45x95 reglar i väggarna.
Drar flexslang med FK.

Lägger man flexslangen på kalla eller varma sidan av isoleringen?
Antar att man drar igenom slangen typ i mitten av reglarna för att inte försvaga dom...
 
Varma
 
Förtydligande.

Det skall vara på den varma sidan för att minska risken för kondens i slangen.
 
Hur löser man bäst dragningen om man går upp från ett isolerat/varmt utrymme genom ett isolerat mellanbjälklag till ett ännu kallt och oisolerat utrymme?

Vill minnas att någon sagt att bör undvika gå från en av de nedre stosarna på en dosa för att sen svänga om med slangen och fortsätta uppåt?
Kan mycket väl rört ihop det med nå annat också, hur ska man annars gå tillväga om de båda övre dos-stosarna är upptagna (på en apparatdosa)?
 
Täta rörändarna med nått, så att man inte får cirkulation på luften. Och köper man "rätt" dosa finns det betydligt fler hål uppåt än två.
 
elmont skrev:
Täta rörändarna med nått, så att man inte får cirkulation på luften. Och köper man "rätt" dosa finns det betydligt fler hål uppåt än två.
Jo, tanken dök upp i samma veva som jag klickade på 'skicka svar' att jag kanske skulle byta ut den till en kopplingsdosa innan väggen sätts igen. :)
Men är det 'fel' att gå ut nertill för att sen vända upp?
 
Det blir väldigt svårt att dra om tråd om du gör en snäv u-sväng
 
Rikard Ågren skrev:
Det blir väldigt svårt att dra om tråd om du gör en snäv u-sväng
Det ska gudarna veta ;)
Dock är inte svängen så snäv utan går från ena väggregeln där dosan sitter i en ganska mjuk böj över till andra regeln och sen uppåt.
Dock tror ja mina 'bekymmer' att få i tråden beror på att jag drog ensam uppifrån och hade ingen som kunde hjälpa till och 'styra ner' tråden i dosan, samt lite bristfälligt klamrad slang på ovanvåningen.. :)
 
Det finns även apparatdosor med mååånga utgångar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.