ska sätta in nya element i kåkenm.. tänkte jag..har olje patron (el)element...ja vad ska man skaffa? nått bra och energisnålt är ju bra!..och värma bra ska det ju oxå! konvektor, turbo mm..man blir ju lite förvirrad av allt ju

hmm..en liten offside fråga oxå.."glas" element har jag hört om..hade en länk till en som sålde ..men hittar inte länken ens
 
Energisnåla direktel-element finns nog inte vare sig de är konvektions, oljefyllda eller glasradiatorer. Det man kan göra är att sänka temperaturen om man vill spara pengar.
In med en luft vp eller någon form av kamin om du vill spara pengar. Annars spelar nog inte elementtypen någon roll förutom ur en estetisk synvinkel.
 
jo en värmepump ska in så småningom..men eftersom jag ändå måste byta ut några av elementen som är där så....
 
kallstrom_74 skrev:
jo en värmepump ska in så småningom..men eftersom jag ändå måste byta ut några av elementen som är där så....
Det är ingen skillnad i verkningsgrad, det man vinner på att ha fläktar är att man kan ha ett mycket mindre ellement än utan fläktar med samma efekt. Jämför med att en kupévärmare för bil med sin bullrande fläkt kan vara på 2kW, mer än vad största elellementen brukar vara på, och ändå så liten.

Verkningsgraden är dock densamma. Matar man in ett antal watt elenergi så får du ut samma mängd värmeenergi.

Om du behöver byta många element, så kanske du ska fundera på att installera vattenburen värme, åtminstone om det finns plats för någon form av pannrum ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.