Hej,
Vi ska ordna lite med elen i våran bostadsrätt, 2rok på 56kvm.
Jag undrar vad ni tycker om denna offert, ser priserna ok ut?

Det vi bestämt att genomföra är det grön markerade.

"Samtliga priser är inklusive arbetstid och material. Allt utöver debiteras som löpande räkning samt resor.

Pris 1- 3300:- ex moms
Installation 1st uttag för diskmaskin samt installation av 2st 2-v uttag under ovan skåp. Placering i samråd med kund och elektriker.


Pris 2- 3100:- ex moms
Installation av ny PAX fläkt i badrum.


Pris 3- 960:- ex moms
Byte av befintliga strömbrytare (3st) till nya vita strömbrytare.



Pris 4- 2900:- ex moms
Installation av 2st 2-v uttag i vardagsrum. Utvändig installation. Priset är under förutsättning att det finns jord framdragit till befintliga uttag. Om ej så tillkommer det 980:-/uttag för framdragning av jord.



Pris 5- 14 700:- ex moms
Installation av ny central samt fram dragning av nya ledningar i lgh. Under förutsättning att elektrikern kommer till alla dosor! (fast undertak i hall)



Pris 6- 2000:- ex moms
Installation av 1st 2-v uttag på balkong. Placering i samråd med elektriker och kund.


Pris 7- 3200:- ex moms
Installation av 3st 2-v uttag i sovrum. Placering i samråd med elektriker och kund.

"
 
A
Det borde vara priser inklusive moms till privatpersoner. En osäkerhet är angående centralen där priset kan bli avsevärt högre om det blir problem med någon dosa. Ni bör ha en plan för vad som ska hända då. Tex en maxgräns i kr.
 
För mig känns det som priserna är lite styckepriser. Att du alltså får ett pris på varje moment, som om det vore det enda som skall göras. Om vi tar uttaget för DM. Nu vet jag inte hur mycket elektrikern vet om din lägenhet? Men om vi tänker oss att det är meningen att det skall dras en utanpåliggande kabel från skåpet till centralen. och man tänker sig att det är typ 10m kabel.

Då skulle jag tro att en rimligt erfaren elektriker drar fram kabeln med snygg klamring på max 2h, troligen 1h. Materialmässigt handlar det om kanske 4 - 500kr (typ 200 om du handlar material själv).

Skall en elektriker göra bara det jobbet så tillkommer kanske 2h för transport, fixa fram material, bära in material och verktyg osv. Då börjar 3 300, med lite marginal för oförutsett strul bli rimligt.

Att byta 3 strömbrytare, när det ändå skall dras om alla trådar i lägenheten, är noll arbetstid. Det borde vara en ren materialkostnad. Köper du själv brytare av känt märke så kostar det typ max 100 kr/st. ex. https://www.hornbach.se/shop/ELKO-R...ram-vit-1840821/6787730/artikel-detaljer.html

Arbetstidsmässigt så minskar tiden i förhållande till att bara dra om trådar och återanvända bef. brytare.

Däremot, skall du ha en elektriker som skall komma hem till dig, och bära in verktyg, material. Montera bort bef. uttag, kanske skala om bef. trådar lite, koppla in dem, skruva upp uttaget. Då får man kanske räkna 10 - 15 minuter per uttag, med lite strulmarginal. Och restid osv.

Centralen med nya trådar, är svårare att avgöra när man inte vet hur lägenheten ser ut. Men det låter lite dyrt.

Troligen skulle detta bli avsevärt billigare om du anlitar en firma med bra referenser på löpande räkning. Med fastpris måste de lägga på för allt elände som möjligen kan inträffa.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Håller med hempularen, det där är dyrt. Be dem räkna igen på HELA jobbet ochvta eventuellt in fler pris på samtliga av de gröna.
 
Tack så mycket för svaren.

Ska försöka få in fler offerter.

Så här skrev El firman som gav mig de tidigare priserna.
"Prismässigt så är det inte mycket jag kan göra nu. Det jag kan gör är att vi sätter totalsumman som ett takpris och blir det mindre så sänker vi givetvis priset också."
Så takpris på 27500kr - rot avdrag.
 
Precis som hempularen skriver kan du byta strömställarna själv om det är 960:- st som gäller, då sparar du några tusen.

Det med att det skulle bli billigare skulle jag ta med en nypa salt, vanligare med motsatsen.

Men ta in någon till, annars är det väl bara att köra om du nu bestämt dig, tycker förvisso priserna är väldigt höga men antar elfitman inte var intresserade av löpande..
 
Tack för alla svar.
Jag frågade elfirman vad en ny central och dra kabel för diskmaskin kosta. Fick detta till svar.

"
Du kan få ett pris på att byta centralen till en ny med jordfelsbrytare, samt att vi drar fram en kabel och sätter ett 1-v uttag för diskmaskinen.

Om jordfelsbrytaren löser pga. att det finns ett el fel i anläggningen (lägenheten), så kommer en felsökning att debiteras som löpande räkning (520:-/tim) plus ev. material.


Pris.

9800:- ex moms"



En annan liten fråga till er här på forumet.
Jag jobbar på en 200m lång färja och här har vi en el-ingenjör med allmänn behörighet. Om han kommer hem till mig och installerar el centralen samt drar kabel för diskmaskin. Blir det en godkänd installation då eller måste en firma godkänna installationen?
 
För det första, det finns ingen elfirma/installatör/elektriker som i efterhand kan ”godkänna” en installation.

En elfirma kan stå för installationen om någon som finns i firmans egenkontrollprogram gör installationen på arbetstid.
 
Allmän behörighet "gäller" inte längre man ska vara auktoriserad och jobba i ett företag med ett egenkontrollprogram. Hur "din" behörige har måste du fråga honom om.
 
A
E elmont skrev:
Allmän behörighet "gäller" inte längre man ska vara auktoriserad och jobba i ett företag med ett egenkontrollprogram. Hur "din" behörige har måste du fråga honom om.
Det är väl inte helt sannt. Man kan ha behörighet och installera på fritiden men inte mot betalning.
 
Erik_Hansson, tänker du låta honom jobba utan ersättning? det är väl rätt sniket. Han vill säkert ha ersättning även om han inte vill säga det när du frågar ;)
 
Tack för svaren.
Det lutar åt att jag låter min kollega göra denna installation.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För det första, det finns ingen elfirma/installatör/elektriker som i efterhand kan ”godkänna” en installation.

En elfirma kan stå för installationen om någon som finns i firmans egenkontrollprogram gör installationen på arbetstid.
Åh okej. Då förstår jag. Tack
 
A
E elmont skrev:
Erik_Hansson, tänker du låta honom jobba utan ersättning? det är väl rätt sniket. Han vill säkert ha ersättning även om han inte vill säga det när du frågar ;)
Haha joo det är ju klart.. Men du går till ju och lösa på annat sätt. Fast det var ju inte min poäng egentligen.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.