Hejsan.

Vi ska bygga ett hus till på tomten. Avloppet är enskilt, el och tappvatten kommer dras ut från källaren på befintliga huset. Skitbrunnen ligger 2 m från befintlig källare och precis i närheten av där el och vatten skall dras ut. Avstånd till utsida nytt hus är ca 35 m.

Kan vi med gott samvete lägga alla tre i samma grav?

Graven kommer behöva gå över gårdsplanen och det blir tre vinklar i planet. Nivåskillnad mellan marken där huset skall byggas och anslutningen på brunnen är ca 1,5 m. Anslutningen sitter ca 1 m under mark. Vi har alltså 0,5 m att spela med på 35 m för lutning, vilket väl borde vara ok. Men hur är det med djupet? 1 m under en skottad gårdsplan i Ångermanland? Jag tänkte lägga vattnet direkt ihop med avloppet, men det kanske är no-no? Brunnen utvecklar ju värme(?) som borde hjälpa till att hålla frysning borta, tillsammans med isolering. (Hur grunt kan/får man lägga elen? Den går ju iofs att lägga djupare eftersom den inte kräver fall.)

Någon som har lästips på markarbetet? Lämplig bredd (skopan som bestämmer eller finns det minmått?), fyllmaterial, måste det paddas, o.s.v. Kanske någon vänlig människa kan ange vanliga dimensioner på graven, fyllmaterial i botten och dess tjocklek samt hur behovet av kompaktering kan se ut.
 
Frostfritt i Stockholm är väl 1,5 meter tror jag på ej snöröjd plats... Med 20 mm rörisolering klarar du dig med 1,2 meter. Mindre än en meter ska du lägga en självreglerande värmekabel.

Botten i schaktet kan du lägga singel (0-16) men har du sand/sten mark går det bra det också. Vatten och avlopp och el kan ligga ihop.
El brukar man rekommendera minst 30 cm men det är väl egentligen inget krav tror jag...
 
Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.