Hur göra snygg vägg-genomförning av el från central till verkstad.

Nuläge:
Elcentral med klassiskt proppskåp i putsad källare med utanpåliggande, klamrad EKK 3x1,5 dragen vid taklist och sedan genom borrat hål i fönsterkarm. EKK sedan klamrad under panel 4 m för att sedan gå ner i 50 mm kabelskyddsrör och sedan in i verkstad ~10 m bort.
Önskemål:
Infräst VP-rör i lättbetongvägg till dosa på in eller utsida av yttervägg. Detta för att slippa se kablar men även kunna ändra till 3-fas framgent.
Förslag: Infäld dosa på utsidan av putsad yttervägg. Klamrad EKK/EKLK? Som tidigare från dosa.
Fråga: Vilken dosa ska användas om den ska sitta utomhus?

Hur borde detta dras? Vilka kabeltyper samt dosor ska användas? Arbetet med att borra/bila puts och lättbetong är i sig ina problem. Tvättstugan är helt utblåst och grunden putsas om.
 
Hmm, EKK får inte förläggas i mark, inte ens i kabelskyddsrör. Även förläggningen bakom panelen är diskutabel.
Men det var nuläget.

Dosor ska du normalt inte behöva, utan en kabel direkt från elcentral till elcentral, speciellt om du i framtiden avser att dra trefas till garaget. Då du ändå behöver byta kabeln så kan du lägga ned en EKKJ 4x6+6 mm² eller N1XV.
 
EKKJ 4x6+6 mm² eller N1XV.
Ville bara tillägga att den kabeln kan förläggas direkt i mark utan rör (ska vara gult kraftkabel band över isf) Men det är väl att rekommendera rör ändå. Djupet ska väl vara runt 60cm om jag kommer ihåg rätt.
 
Det jag missade att skriva är att det i dagsläget inte finns någon central i garage/verkstad endast div. kopplingsdosor. Allt sitter på 10A.
EKKJ 4x6+6 mm² eller N1XV är ju minst sagt stabbiga.

Finns det dosor för att i steg 1 ha FK 1-fas till dosa som sitter utomhus och sedan EKLK (som jag har hemma) i rör till verkstad?
Steg 2 är att behålla FK 2,5 till dosa men sedan EKKJ till central i verkstad.

Vilket VP-rör sväljer 5x4mm²? 25 eller 32?

Är jag helt fel ute eller lurar jag bara mig själv?
 
Även utan central så kan det vara bra att lägga ned en ordentlig kabel från början. Du behöver ändå byta EKKn som ligger i backen nu.
Men om du inte räknar med någon större verksamhet i garaget så duger en 5G2.5 mm². EKLK får läggas i marken om den är skyddat med rör.
Då kan du också dra kabeln till en dosa på ett lämpligt ställe inne i garaget.
Jag hänger inte riktigt med hur du menar med dina två alternativ. Måste du ha en dosa utomhus så duger en IP44.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.