Är det någon som har stött på frågan om el-ledningars hållbarhet när det sitter monterade och har använts men inte längre används?

Vi funderar på att renovera ett hus från 1961 som stått tomt och obebott i minst 10 år, därav vår fråga.

Att dra nya ledningar i hela huset går på c:a 100.000 kr.
 
Jag har sett hus med betydligt äldre ledningar...
 
hus byggt -61 har väl vprör? att då ta 100k för att dra om i dem och installera en ny central med snabbsäkringar etc låter lite väl magstarkt???
 
bor i ett hus från -46 idag, har bytt nästan allt o ledningarna skulle nog hängt med ett tag till eftersom allt är draget i rör, 1961...nästan nytt alltså ;) Om du vill ha allt nytt tror jag du kan komma betydligt billigare undan än 100.000:- om du inte tänkt bygga ut elen kraftigt samtidigt, d mesta av jobbet består ju av att dra ur gamla ledningar o dra fram nya i befintliga rör...
 
Det är du som anläggningsinnehavare som är skyldig att se till att din el är ok, så länge man inte rör kablaget så är det inga problem det håller några år till... Vill man vara på den säkra sidan och sova gott så är det bara att byta. Och priset är rimligt, det får ni nog räkna med.
 
Hur stort är huset,centralen antal våningar osv. Ta gärna in några olika elfirmor och begär offert på jobbet.
 
Har nyligen dragit om all el i vårt hus från '34. Det var gamla hårda ledningar där och krävde en del arbete, de var 2 elektriker som gjorde det. Gjorde det i några omgångar men i runda slängar kostade det 50-60k inklusive nytt säkringsskåp med jordfelsbrytare osv. Huset är på 150kvm plus källare.

100k låter mycket i mina öron...
 
Drog om all el i mitt hus från -42. De gamla ledningarna var inte roliga...

Det gick på 6000:- (Tacksamt med hjälpsamma kamrater med behörighet)

Det tog en helg. Tog för skojs skull dit den lokala elfirman för offert - 35000:-

100000:- låter hårt!
 
6000:- ... bra med kompisar ibland:)

Kan tillägga att vi bytta samtilga kontaker och strömbrytare i hela huset samtidigt.
 
Me too...
 
Hm 6000:- måste va ett väldans litet hus / hus med lite el i.
En 3 raders fullbestyckad central med 2 jfb brukar i runda slängar gå på den siffran. Sen till kommer juh en hel del kabel samt femtielva uttag o brytare dimmers m.m. Luktar stöldgods skulle ja vilja säga
 
Om ni tänker renovera huset är det skäl att samtidigt förnya elsystemet och då kan ni göra två saker:
1 en sanering, elektrikern byter ut ledningar, dosor uttag etc. efter behov (skicket). Detta blir billigare än
2 en "ny" installation man river i princip helt ner det gamla elsystemet och bygger upp det nya från grunden.

Det beror ju på lite vilken typ av renovering ni tänker göra men om man gör en grundligare renovering lönar det sig kanske att göra en fräsch installation.

Det är skäl att göra något åt elsystemet eftersom man 1961 inte hade samma el-slöseri som idag, man hade i princip bara spisen, ofta en enfas, och några glödlampor. Det nuvarande elsystemet kan "klappan ihop" när ni sätter igång tv, diskmaskin, spis, micro osv.
Dessutom kan det vara trevligt att ha flera än 1-2 uttagspunkter i varje rum.
1961 använde man sig inte av sk 3-ledarsystem dvs en skild jordledare, nolla och fas. Jordning skedde genom att man kopplade ihop jordstift och nolla.

edit: när skall man lära sig att kolla när det ursprungliga meddelandet skrevs, 28.11.03 - de har nog renoverat redan...
 
Byt ut samtligt kablage, en billig livförsäkring. Om det är blyrör kan det dock bli problem med jordfelsbrytaren, då är mitt förslag att du drar om samt byter till slang eller VP.

100´ :- för enbart byte av tråddar är dyrt det kanske en helrenovering kostar med nya rör, trådar, central osv.

Spartips:

Prata med en behörig elektrikter som skall utföra arbetet. Han kanske kan gå med på att du själv drar ur de gamla trådarna och ersätter med nya så att han enbart behöver koppla in detta i slutskedet. Detta kräver dock att du är lite händig och har tid...
Kan gå ibland...

 
Erik_D skrev:
Luktar stöldgods skulle ja vilja säga
Vakta din tunga!
 
Oops! Den kommentaren i kombination med psycho-killer-bilden skulle fått mig att remova mitt inlägg ASAP. ;)

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.