Renovering pågår, öppen vägg avslöjar gamla ledningar och eldosa, slitet mönstrat tapet, synlig träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I väntan på elektrikern och utebliven hjälp så undrar jag om någon kan ge råd hur det ska kopplas här? Nästa steg är gips, men vet inte hur kopplingen ska vara. Till vänster ska vara en strömbrytare till en lampa och till höger eluttag.
Tack på förhand!
 
V Vetgirigt skrev:
[bild] I väntan på elektrikern och utebliven hjälp så undrar jag om någon kan ge råd hur det ska kopplas här? Nästa steg är gips, men vet inte hur kopplingen ska vara. Till vänster ska vara en strömbrytare till en lampa och till höger eluttag.
Tack på förhand!
Vad är det du vill veta hur det ska kopplas? Tomma dosor just nu :rofl:
 
  • Gilla
Vetgirigt
  • Laddar…
Eftersom det inte finns några sladdar så finns det inget att koppla. I övrigt går det inte att säga nånting utifrån den bilden.
 
  • Gilla
Vetgirigt
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vad är det du vill veta vad som ska kopplas? Tomma dosor just nu :rofl:
Uttryckte mig dåligt här ser jag, skyller på sömnbrist med bebis Undrar om man behöver en till flexslang till den andra dosan också eller om det räcker med den som sitter där redan för att både strömbrytaren och eluttaget ska fungera?

Vi är helt nya på detta och försöker göra så mycket vi kan själv, fick hjälp innan med tyvärr inte längre
 
useless useless skrev:
Eftersom det inte finns några sladdar så finns det inget att koppla. I övrigt går det inte att säga nånting utifrån den bilden.
Uttryckte mig dåligt här ser jag, skyller på sömnbrist med bebis.
Undrar om man behöver en till flexslang till den andra dosan också eller om det räcker med den som sitter där redan för att både strömbrytaren och eluttaget ska fungera?

Vi är helt nya på detta och försöker göra så mycket vi kan själv, fick hjälp innan med tyvärr inte längre!
 
V Vetgirigt skrev:
Uttryckte mig dåligt här ser jag, skyller på sömnbrist med bebis.
Undrar om man behöver en till flexslang till den andra dosan också eller om det räcker med den som sitter där redan för att både strömbrytaren och eluttaget ska fungera?

Vi är helt nya på detta och försöker göra så mycket vi kan själv, fick hjälp innan med tyvärr inte längre!
Vart går de flexslangarna man ser på bilden?
 
T Tompafix skrev:
Vart går de flexslangarna man ser på bilden?
Den svarta i järn jämns med fönstret går nuvarande elen i.
 
  • Renoveringsarbete, exponerad elinstallation, delvis rivna väggar, gammal tapet, träfiberskivor, fönster med utsikt, tomrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vetgirigt skrev:
Den svarta i järn jämns med fönstret går nuvarande elen i.
Vart går dessa rör?

Renoveringsarbete, exponerade elledningar, delvis avlägsnad tapet, synligt träspont, gipsplattor, trasigt fönsterbräde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Tompafix skrev:
Vart går dessa rör?

[bild]
V Vetgirigt skrev:
Den svarta i järn jämns med fönstret går nuvarande elen i.
Det vänstra ska vara till en lampa i fönstret och den högra ska gå till en lampa som ska vara på väggen. Samt spis men det tas från annan, se bild.
 
  • Renovering pågår, vägg halvt isär, elinstallationer synliga, skrivningar på väggen, gammalt och nytt blandat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jag förstått dig rätt
1. Strömbrytare till lampan över fönstret och lampan på väggen samt ett uttag
2. Uttag
3. Lamputtag
4. Uttag
5.Spisuttag (tas från annan ledning)
6.Uttag
7.Uttag
Och flexslangen till höger är den som går från 1 till 3 och vidare till 4.
 
  • Renovering pågår, vägg utan panel, blottade elektriska installationer, numrerade områden, ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skall de 2 dosorna nertill användas till?
Elelement under fönstret?
Varför eluttag och brytare vid fönstervredet? Ovanlig placering.
Inget bärande ni sågat av ovanför fönstret för att få fram slangen?
Vad händer med plåtrören?

Har ni tänkt till så att det finns rör nog för el till spis, ugn, Micro, brödrost, kaffebryggare och allmänna uttag?
 
Om 6 och 7 är uttag, så kan inte den vänstra dosan vid fönstret, fungera som brytare i nuläget. 6:an måste vara en kopplingsdosa om det möjligtvis ska fungera. Men då saknas även matning till den.
 
A AG A skrev:
Om 6 och 7 är uttag, så kan inte den vänstra dosan vid fönstret, fungera som brytare i nuläget. 6:an måste vara en kopplingsdosa om det möjligtvis ska fungera. Men då saknas även matning till den.
Om det är dosor har mellanvägg som går att ta bort så funkar det. Sedan ska ju tydligen matningen tas från metallröret till höger om dosorna på något sätt.
 
T Tompafix skrev:
Har jag förstått dig rätt
1. Strömbrytare till lampan över fönstret och lampan på väggen samt ett uttag
2. Uttag
3. Lamputtag
4. Uttag
5.Spisuttag (tas från annan ledning)
6.Uttag
7.Uttag
Och flexslangen till höger är den som går från 1 till 3 och vidare till 4.
T Tompafix skrev:
Har jag förstått dig rätt
1. Strömbrytare till lampan över fönstret och lampan på väggen samt ett uttag
2. Uttag
3. Lamputtag
4. Uttag
5.Spisuttag (tas från annan ledning)
6.Uttag
7.Uttag
Och flexslangen till höger är den som går från 1 till 3 och vidare till 4.
Ja nästan rätt, både 2 och 3 ska vara lamputtag.
 
V Vetgirigt skrev:
Ja nästan rätt, både 2 och 3 ska vara lamputtag.
Okej. Då måste flexslangen som går från 6/7 gå in i dosa 1 före den går vidare till dosa 3.
Sedan måste den gamla stålmatningen att kopplas in i dosa 1 på något sätt.
Ska uttaget som sitter där idag sitta kvar?
I så fall kan du dra en flexslang därifrån upp till dosa 1. Men strömbrytarna kommer osedvanligt högt bredvid fönstret.
Har dosorna en mellanvägg som går att ta bort så att de båda dosorna vi 1 blir som en enda stor dosa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.