Hej! Vi funderar på att hyra ut vårt loft för att få lite extra pengar så här under tuffare tider. Loftet är ca 70kvm och ligger ovanpå ett garage. Uppvärmning ska ske med luftvärmepump och 2 el element på ca 1600watt. Köket ska bestå av allt som är nödvändigt för att laga mat; induktionshäll, micro, kylskåp med frysfack. Badrummet ska ha varmvattenberedare, Nibe 55l.

I vårt hus, 140kvm, har vi jordvärmepump, el golvvärme i badrum och hall. Köket består av micro, induktionshäll, ugn, kyl och frys. Har även poolvärmepump som går under sommaren. Och på vintern kör vi motorvärmare i två bilar innan jobb.

Idag klarar vi oss på 16a huvudsäkring men elektriker har förberett för att säkra upp till 25a. Om jag ska upp till 35a krävs tydligen ganska omfattande arbete med ny eldragning som jag helst vill slippa.

Jag vill att elen är tillräcklig och att det inte går säkring så fort vi exempelvis kokar ägg samtidigt en kall vinterdag då vi har motorvärmarna på. Tror ni att 25a räcker? Om inte; finns det något jag kan förbättra/förstärka, byta ut eller göra för att klara oss på 25a med en hyresgäst på loftet?
 
Det viktigaste borde vara att det finns en effektvakt på jordvärmepumpen som pausar uppvärmningen av huset och varmvattnet när det är högt effektuttag i bostäderna såsom vid matlagning och motorvärmarna är på. Men om det är tillräckligt med 25 A kan jag inte säga säkert men en bra start.
 
Tack för bra tips! Min jordvärmepump är ca 28 år gammal så jag tvivlar på att den har effektvakt. Är det värt att skaffa eller är det lika bra att byta ut hela jordvärmepumpen?
 
Vad är det för jordvärmepump? Men är den 28 år så är det hög tid att fundera på byte till en ny. Dock är det väldigt långa leveranstider på de flesta värmepumpar nu och priserna har stigit brant. Ett byte kan också påverka kollektorn beroende på hur den gamla värmepumpen dimensionerades.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Har fått höra att jag inte kan använda befintliga konvektorslangar… så det är ju ganska tråkigt.
 
Effektvakt fanns definitivt även till pumpar för 30 år sedan. Men om det går att få tag i som tillbehör idag är väl en annan femma. Men det går att6 sätta effektvakt som en separat komponent på något annat, som ex. motorvärmarna. Om du har 25A säkringar så är det troligt att ev. överlast bara pågår i 10 - 15 minuter som mest (medan någon kokar kaffe och rostar bröd samtidigt, typ). Och säkringarna tål en hel del överlast, så mest sannolikt är att de överlever även en brödrostning.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Jag skulle hyra ut loftet kallt, se till att det finns ett separat elabonemang för uthyrningsdelen så får hyresgästen förbruka hur mycket eller lite han vill och räkningen kommer inte på dig som fastghetsägare.
 
F fribygg skrev:
Jag skulle hyra ut loftet kallt, se till att det finns ett separat elabonemang för uthyrningsdelen så får hyresgästen förbruka hur mycket eller lite han vill och räkningen kommer inte på dig som fastghetsägare.
Och det tjänar man snabbt igen? minimikostnaden för ett abonnemang ligger väl på ca 25 000:- samt ett visst elarbete som troligen stannar på en 15-20 000:-
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det tjänar man snabbt igen? minimikostnaden för ett abonnemang ligger väl på ca 25 000:- samt ett visst elarbete som troligen stannar på en 15-20 000:-
Som jag uppfattar skattereglerna för uthyrning skulle jag säga att det bästa är att uthyrningsdelen hyrs ut kallt utan el, hur snabbt man får igen pengarna för ett separat elabonemang överlåter jag till dig och andra kunniga att räkna på men det är iaf 40 000kr per år som man får ha som skattefri inkomst av uthyrning.
Ett separat abonnemang ger ju dessutom möjligheter för såväl fastighetsägare som hyresgäst att ha elbil med hemmaladdning om så önskas.
 
Huruvida om man hyr ut med eller utan värme är frikopplat från om man ansluter ett nytt elabonnemang. En uppsäkring till 25A ger 9A buffert om 16A fungerade innan. Om undercentralen i loftet begränsas till 10A på alla faser så ska det mycket till för att huvudsäkringarna ska gå. I princip så blir maximal överlast 1A vilket jag tror man behöver flera timmar för att knäcka en smältsäkring.
 
Skaffa ett till elabonnemang skulle vara en lösning. Jag hade tänkt köra kallhyra och sätta en elmätare i undercentralen för att låta hyresgästen betala för elen som förbrukas.

I dagsläget har jag inte kök och badrum på plats på loftet så kan inte testa om det klarar 16a.
 
Starta alla förbrukare och testa?
Du kan ju ha snedbelastning mellan faserna som inte framgår förrän du antingen kartlagt eller provskjuter.

Edit. jag var lite seg på att svara ser jag…


/Höghus
 
Redigerat:
Ja det är ett sätt att göra det på. Men också en risk att ta. Skulle det vara ett stort arbete att fördela om?
 
F fribygg skrev:
Jag skulle hyra ut loftet kallt, se till att det finns ett separat elabonemang för uthyrningsdelen så får hyresgästen förbruka hur mycket eller lite han vill och räkningen kommer inte på dig som fastghetsägare.
Nätägare brukar inte vara så pigga på två elserviser till samma fastighet. Därför kvarstår problemet med att befintlig servis ev. inte räcker till.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nätägare brukar inte vara så pigga på två elserviser till samma fastighet. Därför kvarstår problemet med att befintlig servis ev. inte räcker till.
Så du menar att det skulle vara problem att få ström till en hyresfastighet? Det har i alla fall jag aldrig upplevt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.