Hallå på er .. Jag har 2 byggnader som jag vill dra el till. (Har varit kabel då förut ) Jag ska hänga den i luften med en typ bärlina . Vad ska man ha för kabel EKLK,N1XV eller ska man ha något annat heeelt vilse det är så många som säger olika. Tack på förhand
 
R
Går bra att ha den kabeln , för bra fäste på linan använd rostfria bandklammer , inte buntband dom vittrar i solljuset ,
Hur långt mellan husen samt hur högt upp kommer den , är lite marigt att sträcka upp linan och det måste vara bra fäste i husen
 
  • Gilla
Dolarn81
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Går bra att ha den kabeln , för bra fäste på linan använd rostfria bandklammer , inte buntband dom vittrar i solljuset ,
Hur långt mellan husen samt hur högt upp kommer den , är lite marigt att sträcka upp linan och det måste vara bra fäste i husen
Den kabeln som hängde där innan hade rostfri ståltråd runt sig. Det är ca20-25mellan byggnaderna. Innan hängde kabeln från byggnad till byggnad. Men nu kommer jag dra från byggnad till byggnad via en oanvänd telestolpe pga den gamla kabeln började slacka och hästen stegrade och tryckte ner den med huvudet. Så nu kommer den bra mycket högre upp
 
R
Hur har du tänkt dig att fästa upp kabeln på linan , Skylift eller , det är tungt att få upp den
 
  • Gilla
Dolarn81
  • Laddar…
R
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vad jag ser så är nylon Buntband UV stabila
All plast förstörs av solljus , vittrar sönder , Dom svarta ska klara en del solljus men stryker med efter några år , nu är det inte frågan om en bestämd tid , utan kanske minst 25 år och då håller dom inte
 
  • Gilla
LA RS och 1 till
  • Laddar…
D Dolarn81 skrev:
Hallå på er .. Jag har 2 byggnader som jag vill dra el till. (Har varit kabel då förut ) Jag ska hänga den i luften med en typ bärlina . Vad ska man ha för kabel EKLK,N1XV eller ska man ha något annat heeelt vilse det är så många som säger olika. Tack på förhand
Av de två du nämner bör du välja N1XV dvs vad eljargongen kallar svartkabel. De håller bra utomhus utsatta för direkt sol som på linan. Samma med buntbanden som nämndes tidigare de svarta funkar bra för ditt fall, välj gärna lite bättre tillverkare tex T&B.
 
  • Gilla
Dolarn81
  • Laddar…
R
GK100 GK100 skrev:
svarta funkar bra för ditt fall,
Håller dom 25 år , det är nog bra tveksamt , jag skulle inte chansa och behöva se en kabel bli som en hängmatta och få göra om ,
det är högt upp som den tydligen kommer
 
R rävlyan skrev:
Hur har du tänkt dig att fästa upp kabeln på linan , Skylift eller , det är tungt att få upp den
Yes. Skylift
 
R rävlyan skrev:
Håller dom 25 år , det är nog bra tveksamt , jag skulle inte chansa och behöva se en kabel bli som en hängmatta och få göra om ,
det är högt upp som den tydligen kommer
O jag var kanske lite otydlig där. Det är 20-25 meter mellan byggnaderna.
 
R
Det blir bra med en lift , en sak till bara , du ska spänna upp linan , det klarar du inte utan spänngroda eller linspännare , det blir för tungt , kanske elgubben på bygden har en som du kan låna , använder du inte en sådan kommer linan att bli hängmatta
 
Underbart. Får tacka för alla snabba och bra svar
 
R rävlyan skrev:
Håller dom 25 år , det är nog bra tveksamt , jag skulle inte chansa och behöva se en kabel bli som en hängmatta och få göra om ,
det är högt upp som den tydligen kommer
Med de föreslagna T&B av rätt typ ser jag det som rimligt. Annars kan man tänka sig eltejp av god kvalité tex Nitto. Med 4-5 varv och sista inte sträckt samt avskuret eller klippt med vassa verktyg funkar det också bra.
 
Och 20-25 meter vajer bör inte spännas så hårt då den kan dra ur fästet lätt så borde gå att få till en lagom båge utan hjälp av spännare. Och tyngden är ju inget problem om man hänger kabeln i efterhand. Skillnad när en kabel med bärlina ska upp mellan ett normalt avstånd på 50-60 meter.
 
Och sedan kan man överväga en kabel typ ACFLEX. den är mångtrådig och klarar dom upprepade "böjningar" som uppstår mellan den på väggen stumma kabeln och den på linan "svajande".
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.