När jag grävde på min tomt (har ett fritidshus från 1955)så stötte jag på el-kabel ca 10 cm under marken helt oskyddad.
Vem fixar detta och kommer det att kosta pengar?? ???
 
Nafets skrev:
Vem fixar detta och kommer det att kosta pengar?? ???
::) Vet du vart kabeln går? ??? Troligtvis går den inom din egen anläggning och då får du pröjsa själv. :( Används den inte så har den ingen funktion och du slipper betala. ;)
 
Det går från elstolpen till mitt hus och den används.
 
Aj då, då är det matningen till din fastighet. Då skulle jag försiktigt gräva fram den hela vägen. Sedan försöka lägga den djupare med ett skyddsband över.

Har du otur är kabeln kanske för kort för att få ner djupare. Då får du köpa en ny kabel. :(
 
Oh, vise Guru, svara mig... ;)

Måste bara ställa hoppa in här och fråga jag med.
Hur gör man om då man nu hittar en massa el- och telefonkablar som inte alls har med sin fastighet att göra och inga servitut finns för dessa?
 
Ceja skrev:
Oh, vise Guru, svara mig... ;)
:-[ :-[ Fyll igen hålet snabbt och låtsas som ingenting. ::) ;D
 
Oki det blir ett jobb att göra i vår ;D
 
Aj aj aj!

Då blir alltså inget jobb för oss i vår :( :-/
 
Ceja skrev:
Aj aj aj!

Då blir alltså inget jobb för oss i vår :(  :-/
8) Ni kan få sköta min trädgård så jag kan renovera vårat hus ostört. ;) ;D
 
Vi kommer nog gärna och tar hand om din trädgård om du fortsätter på renoveringen av våra hus med ;) ;D
 
Ceja skrev:
Vi kommer nog gärna och tar hand om din trädgård om du fortsätter på renoveringen av våra hus med ;)  ;D
??? Fattar nada ??? ;D
 
Ceja skrev:
Oh, vise Guru, svara mig... ;)

Måste bara ställa hoppa in här och fråga jag med.
Hur gör man om då man nu hittar en massa el- och telefonkablar som inte alls har med sin fastighet att göra och inga servitut finns för dessa?
Kan det finnas servitut på kablar menar ni ?
Gäller inte sånt enbart brunnar o vägar?
 
fooney skrev:
Kan det finnas servitut på kablar menar ni ?
Gäller inte sånt enbart brunnar o vägar?

Jovisst kan det finnas det.

Finns det förresten någon preskriptionstid när det gäller "svartbyggen" för luftledningar ? Jag misstänker att luftledningen mellan elstolpen och huset här faktiskt går en liten bit utanför min mark (tomtem är L-formad), visserligen bara någon meter och i en skog som det lär dröja många år innan det byggs något på, men ändå... å andra sidan vet jag inte om elstolpen står på min tomt eller inte, om den inte står på min tomt så borde det vara nätbolagets stolpe och då borde hela saken vara deras problem.

Brukar det vara praxis att stolpen med mätaren står på fastighetens tomt eller utanför ?
 
Vet inte, men "min" stolpe står två tomter bort och min kabel går i luften över min grannes tomt. Inget servitut...
 
C
Om ny kabel... Du behöver inte köpa ny kabel om den gamla blir för kort det finns utmärkta grejor att köpa hos en "riktig elaffär"(kanske hos Clas olson också?) där Du fixar en skarv som är minst lika bra som kabeln i övrigt.

Jag har själv gjort det ett antal ggr.

carra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.