Hej.
Det blev lite tjafs mellan mig och elektriker. Han ville dra en elkabel 4x6mm i 15 meter mellan elskåp som finns ute på fasaden där har jag 5x6mm och den nya el centralen som finns i garaget. Det slutade att jag tackade nej men kopp kaffe istället. Gjorde jag rätt? Det vad jag vet tre fas i garaget måste man ha 5 ledare dit///// eller? Tack för lite info.
 
Fasadskåp på utsidan, då är nog inkommande förlagd på utsidan med, tillika utgående. Det är inte fel att gå från skåpet och då blir det 5X6 mm2 som gäller, med central/JFB/säkringar i garaget. Annars om det är 4 ledare så ska det vara minst 10 mm2. Tas matningen ut till garaget från central inne, så räcker det med 5X2,5 mm2 16 amp och bör säkras och tas ut innan JFB där. Om en av JFB löser så finns det ström fortfarande på ett ställe. Inte helt fel om man behöver bryta en central.
PS Är det ett modernt skåp, så finns det plats för att montera säkringar för garaget. Då räcker det med 5X2,5 mm2
 
  • Gilla
Navy31
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Fasadskåp på utsidan, då är nog inkommande förlagd på utsidan med, tillika utgående. Det är inte fel att gå från skåpet och då blir det 5X6 mm2 som gäller, med central/JFB/säkringar i garaget. Annars om det är 4 ledare så ska det vara minst 10 mm2. Tas matningen ut till garaget från central inne, så räcker det med 5X2,5 mm2 16 amp och bör säkras och tas ut innan JFB där. Om en av JFB löser så finns det ström fortfarande på ett ställe. Inte helt fel om man behöver bryta en central.
PS Är det ett modernt skåp, så finns det plats för att montera säkringar för garaget. Då räcker det med 5X2,5 mm2
Tack för svaret.. hust är byggt 2008 skåpet på fasaden är modernt tror jag. Men menar du drar man 5x 2.5 från skåpet till el centralen i garaget?
 
Jepp du behöver troligtvis inte mer än 16 amp i garaget. Brukar räcka länge och även till att ladda en EL-bil.
Tar man en 5X6 mm2 så blir det samma amp som huvudsäkringarna och inga säkringar i skåpet behövs. Rekommenderar till att ha säkringar i skåpet. Om något händer i garaget så finns fortfarande el i huset. Ditt skåp på väggen, om du tittar högst upp så kan det finnas som en plåtskydd med som synes en plåtbit som går att klippa ut en bit av. Bakom så är det en linjal att fästa normsäkringar ( automater ) på. Väldigt enkelt att säkra av där.
 
U Undrare1 skrev:
Tack för svaret.. hust är byggt 2008 skåpet på fasaden är modernt tror jag. Men menar du drar man 5x 2.5 från skåpet till el centralen i garaget?
Exakt så gjorde jag(elektrikern) iallafall. Då har man 3x16a att förfoga över i garaget.

Iofs så frågade han om jag inte vill ha grövre "ifall jag vill ha in några ordentliga maskiner" men det känns inte aktuellt.
 
  • Gilla
Undrare1
  • Laddar…
Bra med ordentligt grov kabel om någon önskar en billaddare i framtiden.
 
Inte dumt alls.... det ni skriver kommer att lösa andra tekniska problem som är inte nämnt här. Behovet för tre fas i garaget kommer säkert bli där. Elbil eller annat.
 
Bara dumt att inte dra 3 -fas till ett garage, kostnaden för kabeln är marginel och då finns det lyse/vägguttag och annat.
 
  • Gilla
Vardon och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara dumt att inte dra 3 -fas till ett garage, kostnaden för kabeln är marginel och då finns det lyse/vägguttag och annat.
Självklart blir det 3-fas i garaget. ... det låter bra .. Tack för svaret.. uppskattas
 
U Undrare1 skrev:
Hej.
Det blev lite tjafs mellan mig och elektriker. Han ville dra en elkabel 4x6mm i 15 meter mellan elskåp som finns ute på fasaden där har jag 5x6mm och den nya el centralen som finns i garaget. Det slutade att jag tackade nej men kopp kaffe istället. Gjorde jag rätt? Det vad jag vet tre fas i garaget måste man ha 5 ledare dit///// eller? Tack för lite info.
Hej
4x6/6 som du nämner är en femledare

Om du har 5-ledar-system tns i skåpet på fasaden får du inte gå över till fyrledar-system tnc för vidare matning.

Eller menar du om det räcker med en-fas matning till garaget?
 
A avh67f skrev:
Hej
4x6/6 som du nämner är en femledare

Om du har 5-ledar-system tns i skåpet på fasaden får du inte gå över till fyrledar-system tnc för vidare matning.

Eller menar du om det räcker med en-fas matning till garaget?
Japp . Jag har 5 ledare i skåpet och nu vet jag att man ska inte gå ner till 4. Jag googlade och hittade det . Det var enligt den nya lagen . . Men tack för ditt påminnelse
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.