Hej,

ni vet intagen som brukar sitta på mobila toaletter, byggbodar, ibland båtar, ibland husvagnar, blåa CEE-don för 1-fas 16A.

Får man montera ett sådant på en bil? Och sen sätta motsvarande uttag på insidan för att slippa klämma sladden i dörren.

/C
 
Får får du väl göra. Men det är väl bättre med ett vanligt vägguttag inne i kupén så du kan ansluta vilken kupéfläkt du vill
Och det skulle ju vara både snyggare och bättre att välja ett riktigt motorvärmar system från t.ex Defa lr Kalix så får du ett mindre intag som inte syns lika mycke, och du får möjlighet att enkelt ansluta en motorvärmare också, så att du värmer både kupé och motor.

Men ja, du får montera ett blått CEE-don på bilen. Ett rött också om du vill ha en herre-jösses kupéfläkt.
 
Hahah, vart har du tänkt sätta ett sånt? Har du en pickup så att du kan sätta det på flaket eller vill du sätta klumpen i fronten? :D

//Patrik
 
DjAlbert skrev:
Ett rött också om du vill ha en herre-jösses kupéfläkt.
Byggfläkt på 9kW. :blushing::cool:

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Byggfläkt på 9kW. :blushing::cool:

//Patrik
Lär ju ha isfritt iaf! :D
 
Gamla sortens intag, det runda med tre stift, den som kom mellan "våffeljärnsintaget" och nuvarande minikontakter var kompatibelt med det blåa CEE-uttaget, jag har sådan motorvärmaranslutning på traktorn och har gjort en ny sladd med blå CEE-anslutning till den.
 
När originalintaget gått sönder har jag ibland satt en vanlig stickpropp istället för att köpa ett intag för 500:-
 
Har sett en del bilar med denna blå klump i fronten, fult om ni frågar mig. Dock skulle det nog inte spela nån roll på en gammal bil där funktion går före form.
Har haft nån bil där det satt en sån där rektangulär kontakt, dock var det svårt att få tag på anslutningskabel till denna så byte till den nya rundare blev enklare.

9kW byggfläkt i skåpet har jag haft en gång på en stor skåpbil en vinter när det var 20 minus ute ett par veckor i sträck, en sladd till motorvärmaren och en genom sidodörren till fläkten.. Isfritt blev det, och varma verktyg. Skonade även batterierna till handmaskinerna.
Kan även säga att en kinesdiesel (toyota) inte startar i minus 22 efter två dygn stillastående, inte ens med 2 min glöd.
 
Jag har köpt begagnade motorvärmarkablar och delar på skroten. 50-100kr per del...
Snyggare och lika prisvärt...
 
Alla bilar borde ha ett CEE intag för, motor - och kupévärmare samt batteriladdare.... (Nu pratar jag givetvis inte elbilar, som av andra skäl skall ha nätanslutning)..
 
Som lillePär skriver; fixa för ändamålet avsedda prylar från skroten om du inte ville köpa nya dyra kablar. Finns massor med bilar på skroten med Calix eller Defa. Ett vanligt CEE (förutom att det kommer se fruktansvärt dumt ut) har väl inget lock på det don som hamnar på bilen och med lite salt och slask i så blir det fint:) Samma sak med en helt oskyddad vanlig stickpropp.
Har själv nyligen investerat i motor- och kupévärmare till bilen och det var helt klart värt de ca. 2200 kr kablar +värmare gick på.
 
Det verkar tyvärr halv-vanligt att fjädringen i locket på intag för motorvärmare blir glappa så att locket inte sluter tätt, så vitsen med locket är kanske inte helt jättetydlig...


Appropå snygg men kanske lite opratisk installation så har Volvo 850 en specialare, där man tar tag i nummerplåten fram och drar ena kanten uppåt, då krokas ena fästet av och plåten roterar fritt kring andra fästet, och när man har låtit plåten "dingla ner" så dyker motorvärmarintaget upp som alltså gömts av plåten. Snyggt men i mitt tycke lite väl "designdrabbat"...

Jag håller för övrigt med, köp Calix-prylar på bilskroten... du lär behöva kupéuttag, intag med kabelsnutt och troligtvis en lämplig förlängning...
 
Off topic: Hehe, det är en 850 jag har och känner till idiotlösningen med nummerplåten. Jag valde en annan lösning:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.