Har "installerat" en tvättmaskin i badrummet, vatteninstallation är korrekt men Elen har jag dragit med en vanlig förlängare från rakapparatsuttaget ovanför handfatet.

Det finns en eldosa ovanför tvättmaskinen.På bilden ser ni insidan. Tvättmaskinen har en vanlig kontakt men tjockare sladd en exempelvis tvns, lampan etc.

http://www.peruxo.com/ELJO.JPG

Frågan är nu, kan jag bara kapa bort kontakten från tvättmaskinen, spetsa till sladdarna och skruva in de i dosa som hänger på väggen ovanför tvättmaskinen? Dosa har inte avstängningsknapp vilket känns olustigt, hur stänger jag av när jag inte tvättar? Nu drar jag bara ur kontakten.

Hoppas på svar!

Tack på förhand!
 
Byt ut dosan mot ett utanpåliggande jordat vägguttag, men då ska det också finnas en jordfelsbrytare.
Alternativt att man gör en fast anslutning, men byter då ut dosan mot en brytare. Finns lite "omochmen" kring detta med att klippa bort kontakten på tvättmaskinen och garanti, men visst kan man göra det.
 
AndersS skrev:
Byt ut dosan mot ett utanpåliggande jordat vägguttag, men då ska det också finnas en jordfelsbrytare.
Alternativt att man gör en fast anslutning, men byter då ut dosan mot en brytare. Finns lite "omochmen" kring detta med att klippa bort kontakten på tvättmaskinen och garanti, men visst kan man göra det.
Jag har säkert fel nu....men om man använder den befintliga dosan och klipper av sladden, blir det inte en fast installation då? Dessutom i våtrum, känns som det behövs en behörig elektriker till det? Om skall man ändå ha dit elektrikern kan man väl lika gärna hosta upp de extra hundralapparna det kostar med riktigt jordfelsbrytare tycker jag.
 
Rekommenderar absolut en elektriker i detta fall! Kostnaden är minimal och det blir 100 % korrekt och framför allt säkert. Har sett många livsfarliga installationer i tvättrum av hempulare.

/H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.