Fick just lära mig att man kan lägga ner flex slang (antar jag) över översta lagret issolering för att sen gjuta in i grundplattan.

-Är det vanligt att man gör så?

-Finns det några nackdelar med att göra så? (kondens, värme, annat...)

Det skulle ju spara en del kabel och rör på vissa ställen om man la ner lite i grunden, för uttagen t.ex.
 
Inkommande matningen brukar man gjuta in, iaf på företag och industrier där man har elrum. Att gjuta ner rör/slang till allt i bostäder har jag aldrig sett att man gjort. Men det går ju att lägga in till vissa ställen om man viill.
 
Det är betydligt svårare att lägga el i grundplattan än i tak och väggar, risken är att man missar väggarna, rör/slang blir skadade, kan man går man alltid i tak och ned i väggar, oftast är det bara inkommande som läggs i "plattan"
 
elmont skrev:
Det är betydligt svårare att lägga el i grundplattan än i tak och väggar, risken är att man missar väggarna
Jo det förstås :)

Men det finns alltså inte några direkta nackdelar förutom dom uppenbara?
 
Man drar ju vatten och annat i golvet. Är rör till elen mer problematiskt?
 
Jag kan inte se några direkta nackdelar, förutom det vanliga "man brukar inte göra så". Det betyder inte automagiskt att de är fel, bara klyddigare. Jag gissar att ytterligare en orsak till att man inte drar annat än matningen i plattan är att man då slipper engagera ytterligare en hantverkare i samband med grundgjutningen.
 
Vi lade i lite elrör med dragtråd i när vi gjöt om vårt källargolv (befintligt hus). Vi tyckte det var praktiskt eftersom alternativet skulle vara utanpåliggande eller att bila in i befintliga väggar och tak. Tänkte också att om det visar sig krångligt att använda dessa rör så har vi ju alltid möjligheten att göra som vanligt och låta bli att använda dem. Det var inte så väldigt mycket arbete förknippat med att lägga dit dem (jämfört med all annan isolering, vatten, värme, armering som vi ändå lade dit....)
 
Hej. Visst är det vanligt! Så gör man ju vid byggande av tex. lägenheter. Det är klockrent att lägga ned VP-rör i plattan till ex. spis, kyl/frys, ovs. om de är långt ifrån centralen. Då är det ju raka spåret att lägga rören gastnajade på armeringen. Tänk att få slippa borra och jäklas i alla tak och väggreglar !!
 
Mikael_L
phl skrev:
Jag gissar att ytterligare en orsak till att man inte drar annat än matningen i plattan är att man då slipper engagera ytterligare en hantverkare i samband med grundgjutningen.
Det låter troligt i mina öron.
Vid entrepenad tenderar det väl att bli en rejält rörigare soppa om fler måste vara inblandade.
 
Så gör vi alltid, läggs nog 300 meter flex 16 och 200 meter flex 20 i plattan på en bättre villa idag. Välj PM-flex eller någon som är godkänd för ingjutning (lite hårdare än vita slangen).
 
en av orsakerna till att man inte lägger rören i plattan är att det är betydligt besvärligare att komma mitt i väggar med rören, en annan är att det försvårar gjutarbetet med en massa rör som sticker upp och det är mycket lättare att dessa skadas och kommer ur läge. När man gjuter flera våningar drar man i stort sett bara dom rör som ska betjäna våningen under det plan som gjuts.
Den som inte kan se nackdelarna med att lägga rören i golvet har nog inte arbetat med elinstallationer i nån större utsträckning. Men naturligtvis, är alternativet att tex. bila är det bättre.
Att borra genom reglar är inga problem och det får man göra oavsett om rören kommer från golv eller tak, och att det skulle bero på "för mycket folk" tror jag inte på bygger man betonghus i flera våningar blir det ju lika många på varje våning och även då lägger man inte mer rör i plattan än absolut nödvändigt.
Och ni får förlåta mig om jag verkar "styv i korken" men jag har mycket lång erfarenhet av husbyggen så jag tar mig friheten att tveklöst påstå att jag har rätt ;)
 
Mikael_L
"För mycket folk" gäller nog endast villagrunder. När NCC och Peab kör sina jättelika hyreshusprojekt har dom antagligen säkrat upp resurserna vad det gäller hantverkare.
Men den som håller på och gjuter sin villagrund måste försöka få tag på en grävare, en röris, en armeringskille, en gjutare och då även en elkille, alla vid rätt tid (dessutom mellan deras övriga småuppdrag). Det ska vara mycket till för att tidsschemat inte ska spricka då.

Jag tycker inte du är styv i korken. ;) Tvärtom tycker jag det är givande att få höra andras åsikter, vore det inte så skulle jag inte läsa en rad här. ;)
 
Hemmakatten
El till en köksö och el till uttag på öppna spisen som står mitt i en fönstervägg är draget i plattan hos oss. Alternativet hade varit att inte ha el alls eller hängande elkablar från taket.....
 
Jo, nog är det olika. Har själv jobbat som elektriker sen -85 och som elinstallatör med egen elfirma sedan-97 så det räknas väl också som en lång tid? Det ligger i mitt eget intresse att bevaka grundläggningar och gjutningar vid byggen för att hinna med att lägga ner VP rör. Ritningsläsning är en (grund)förutsättning vid all sorts byggande, behärskar man inte det så blir det väldigt jobbigt ! Att mäta ut var väggar kommer att hamna på tex. en grund är inget som helst problem för en yrkesman vill jag påstå. Sen finns det självklart olika problem som uppstår, men jag ser bara möjligheter istället för hinder.
 
Ok, tack för alla inlägg i debatten!

En följdfråga blir ju då att ska man najja fast flexslangen under armeringen eller kanske lägga ner den i issoleringen? Finns det inte nån risk med att naja i armeringen (blir det för varmt med vattenburen golvvärme?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.