Förutsättningar är att en EKKJ (PEN) *med tre ledare för matningen är nedlagd i mark, säkring 16A.
(Idag inkopplad med en fas i säkringsskåpet, gemensam skyddsjord/nolla)

I uteköket ska det finnas eluttag såklart för normala köksmaskiner men även för ugn, micro, belysning av utekök och trädgård, vvb samt en kyl och ismaskin. Ingen häll då jag har gas för detta ändamål. Fläkt får jag genom att öppna ett fönster eller två och hoppas på lite havsbris.

Som jag har tänkt så bör det finnas en kapsling i uteköket med bra hög IP-klass med egen jordfelsbrytare och egna säkringar eller är det överkurs?

Ska det dras kulo utanpå väggar/innertak eller får man använda vp-rör och kabel? (Hela uteköket är under tak och tre väggar med fönster och sista "väggen" är öppen men med ett långt taksprång)

Är det lämpligt att säkra av ugnen med en egen säkring och låta det övriga samsas på en och samma?

Vad gäller brytare, är det specifika krav på brytare utomhus men som inte direkt blir utsatt för väder och vind?

Tänkte gömma trafos till belysningen åtkomligt via lucka i innerväggen. Behövs det skyddas på något annat vis?

Svaret på den obligatoriska frågan är nej jag ska inte göra detta själv men jag vill ha det ritat efter eget huvud innan jag tar hit elektrikern. Anledningen är enkel, jag vill ha det på mitt sätt och det blir sjukt mycket enklare om hen får en ritning i handen som vi kan diskutera utifrån inklusive vilket material jag har i *min sinnebild över hur det ska bli...*
 
tommib
Kort svar:

Jag skulle betrakta jordfelsbrytare som helt obligat. Det är absolut förbjudet att ha PEN utanför/efter central. Således ska du ha egen JFB (det går inte att montera i matande ände pga PEN). Då är det även synnerligen lämpligt (och troligen ett krav) att ha egen avsäkring för grupperna i uteköket. Detta blir en liten undercentral i och med TN-C-matning.

Jag skulle dra EKLK utanpåliggande. Rör är inte så bra när det finns risk för kondens. EKRK (Kulo) är förbjudet i utomhusförläggning (vilket detta säkert åtminstone delvis blir). Här kan det finnas regler som gör att du kommer undan men min fråga är då varför? EKLK är godkänt för alla möjliga fall i denna applikation så det finns ingen anledning att inte använda det.

Jag skulle säkra av ugnen med en egen säkring, definitivt. Jag skulle också ägna det en tanke vilken fas den hamnar på så att den inte delar fas med tunga förbrukare inomhus som ev körs samtidigt.

Krav på kapslingsklass för uteel finns om jag minns rätt beskriet på ett bra sätt i Elkos elboken.
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger Broschyrer Nyhetsblad/Elboken2015_web.pdf
Stor fil, så ladda inte ner den på telefonen :)

Vad gäller trafos osv skulle jag tänka på risken för kondens även med dem. Förekommer låga temperaturer under vintern? Behöver detta beaktas?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
1. Kan du beskriva förutsättningen EKKJ med PEN igen. Antal ledare, antal faser, area, när förlades kabel, för vilket syfte? Varför är det så, varför en PEN? Det finns risk för ett formellt problem här om ledararean understiger 10 mm².

2. Ett kök behöver 3-5 grupper varav en till häll/ugn, så finns idag endast en kabel så är en liten elcentral på sin plats i vilket fall, ja.

3. Det låter som köket blir väl skyddat, men då en hel vägg är öppen får man räkna med vädrets makter. Kapslingsklassen är kanske inte det största problemet, utan mer temperaturväxlingar, minusgrader och framförallt havsbris är riktigt elakt!! (risk för saltvattendimma?). Samtliga elapparater bör alltså vara avsedda för detta klimat, vilket kan bli ett stort problem.

4. Övrigt elinstallation är inget större problem, vanliga regler med hänsyn till miljön som tommib beskriver. Allting går med rätt materiel och installation, och ingenting extra dyrt bara för att det är utomhus.
 
Att tänka på om man vill vara helt regelrätt är att minimiarea för PEN numera 10 mm2. hade kabeln redan matat en central skulle man kunna kalla den nya användningen för "underhåll" men det är bara om man vill töja på reglerna. Man kan tänka sig att utnyttja kabeln som två faser, nolla och jord i kabelskärmen för matning av en liten central då finns inget att invända. Säkert inget problem att klara lasterna även med en sån lösning. Vad är det för area på befintliga kabeln?

Jordfelsbrytare måste du ha, det kan falla sig lite olika beroende på hur du tar matningen till nya delen. Finns redan JFB i matande ände är det onödigt med en till i serie, kan du ta matningen utom ev befintlig JFB är det nödvändigt med en för nya centralen.

I övrigt kan jag hålla med i vad tommib skriver allmänt. Och Bo skrev i princip samma ser jag nu, men i fallet med så stora enfaslaster som du kan lägga på i köket är det särskilt olämpligt att nyttja en klen PEN säg 2.5 mm2 om det nu är så i ditt fall.
 
Redigerat:
tommib
Meh.... glömde det där om 10 kvmm PEN. Men man kan naturligtvis göra en tvåfasgrupp om det måste vara så....

Ugnen på ena fasen, VVB på andra och resten fördelat, typ. Det som kan bli lite marigt är den där VVBn. Menar du nu en vanlig klassisk VVB eller en genomströmningsvärmare? En vanlig (liten, 230V enfas) går nog bra men en genomströmningsvärmare kräver rätt mycket effekt så du kommer inte kunna köra micro/vattenkokare/stora floodlights samtidigt...

Det bästa vore ju att kunna köra trefas men kabeln begränsar ju lite som sagt... Det är inte heller små förbrukare du ska koppla in så här bör man nog lägga lite tid på att räkna utlösningsvillkor. Även om det är 16A idag skulle jag nog kosta på mig den tiden. VVB och ugn lär ju inte vara så känsliga för spänningsfall om det inte är massa jättekänslig elektronik i dem men jag vet inte hur det är med en micro.
 
Tack för svaren så här långt, kommer med lite kompletterande information här.

Kabeln som ligger nedgrävd är en EKKJ 3x2,5 + 2,5 som elektrikern gjorde åt mig i samband med en utbyggnation för ett par år sen redan då i syfte att mata ett utekök i enlighet med beskrivningen innan.*

JFB finns redan i matningen i och för sig. Det har noga kanske mer att göra med om var man vill att den ska lösa vid eventuella fel. Jag ser nog helst en UC ute med egen JFB i anslutning till uteköket som tar hand om dessa "problem" lokalt.

GK100 gav väl svaret genom att använda en av ledarna som nolla, flätan som jord och de övriga två med varsin fas.

Jag slarvade såklart när jag pratade kulo då allt som är vitt och med fler än två ledare är kulo i mina ögon ;-) EKLK får det bli och utanpåliggande. Det enda nackdelen med detta är att uttagen sticker ut mer än om det hade gått att köra med rör:) Det ska inte bara fungera, det ska vara snyggt också!

Installationen är i Sundsvall så givet är att det blir låga temperaturer på vintern. Jag kommer förmodligen att slå av matningen inifrån under den perioden som köket inte används.

Vi har inte jättesalt vatten här utan mer åt bräckt så jag hoppas att maskinerna ska klara sig hyfsat. Jag är dock medveten om att det kommer krävas lite uppsyn över grejorna för att upptäcka problem i tid.

VVB'n är en liten vanlig 35-liters nibe eminent som är på ca 1kW. Torde klara klara sig på en 10A.*

Jag har också valt en gashäll istället för induktion, mest på grund av att jag tycker gas är bäst. Att det betyder lägre krav på elen är ju en bonus.

Inga stora floodlights heller utan det är frågan om två LED-lampor i taket, en st stjärnhimmel, (fruns beställning, inte min) samt ett antal decklights (sammantaget ca 50W) i altangolvet. Tillkommer gör 10st stolplyktor a' 35W.*

Ugnen är väl den som tar mest och här finns ju en uppsjö att välja bland och behovet är väl en egen 16A dit. (3-3,5 kW) Alternativet är såklart att mecka in en gasugn...
 
Något stämmer inte. Om jag minns rätt från början av tråden så stod det att jord (flätan?) och nolla i kabeln var ihopkopplade i matande ände?

I så fall är kabeln inte matad via jordfelsbrytare. Efter en jordfelsbrytare så måste jord och nolla vara separerade, nollan måste "matas" via jordfelsbrytaren. Jord får under inga omständigheter gå igenom jordfelsbrytaren. Sådana felkopplingar förekommer och är akut livsfarliga.
 
Ok, med den kabeln får det blir två faser, nolla och skyddsjord, där nollan alltså tas ut före JFBn i matande central så att centralen i uteköket kan ha en egen JFB. Lite synd att det saknas en ledare men så är det.

Den tillgängliga totaleffekten på drygt 7 kW ska ändå räcka gott o väl till alla förbrukare, inkl ugn.
 
tommib
Att uttagen sticker ut kan ju naturligtvis vara ett estetiskt problem. EKLK (och EKK, tror jag) är ju tillåtet att förlägga löst i vägg. Då krävs spikskydd vid samtliga reglar samt dragavlastning i dosorna. Men jag är rätt säker på att det är tillåtet, även om det är en skitdålig idé i de flesta fall. Just i denna applikation kanske det är vettigt men någon av de mer kunniga får rätta om jag har fel.

Som hempularen (och Bo.S, indirekt) sa kan det inte finnas en JFB som täcker denna kabel om du faktiskt har en PEN i den idag. Är du säker på hur det är kopplat? Det är inte så att det idag är N+L i varsin tråd och PE i flätan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.