Vi har i dagsläget ett gammalt ”uttag”, vår tvättmaskin sitter alltså fast i uttaget vilket inte är optimalt. Planerar att köpa en ny tvättmaskin, och min idé var så att ersätta den fasta lösningen med ett normalt vägguttag i samma veva. Min andra hälft föreslår dock denna lösning (se bild, ej vårt uttag alltså) som hans föräldrar har i sin tvättstuga. Jag tycker det ser dumt ut.. och till saken hör att hans föräldrar haft klantiga elektriker som gjort allt möjligt halvdåligt jobb i huset, så jag kan inte oreflekterat använda deras lösningar som goda exempel. Men jag kanske har helt fel, och att lösningen som visas på bilden är vanlig och jättebra.

Till saken hör att vi har ett elcentral/proppskåp inne i tvättstugan ( 1 av 3) som en elektriker rekommenderade att vi skulle göra oss av med när vi renoverade elen och istället dra elen till proppskåpet som ligger i rummet intill. Den enda som går till detta skåp är tvättstugan med bastu och värmepannan. Är det vanligt att göra så?

Många frågor därför jag har ett gammalt hus och är bra på mycket, men inte på el och vill gå ett hum om läget innan jag försöker förklara mina behov för en elektriker..

Huset är byggt 50, tillbyggt 70 med ny övervåning - i samma veva drogs ny el i källaren och övervåningen. Mycket att göra med elen så småningom, men just nu försöker jag lista ut hur jag bäst ordnar el till min stundande tvättmaskin… allmänna eldråd tages tacksam emot också 🤓
 
  • En väggmonterad, sliten elektrisk installation med en stickkontakt och en knappströmbrytare på kaklat underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är förmodligen 3-fas i den gamla strömbrytaren. Då är det inte helt enkelt att byta den mot ett vägguttag. Vill man ha bort den så får man ersätta den med en lämplig dosa som man sen kopplar vidare till uttaget ifrån.

Jag hade satt upp två uttag kopplade till varsin fas så man kan köra både tvättmaskin och torktumlare samtidigt utan att säkringen går.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Aha. Ja, kan ju vara smart med ytterligare ett uttag, det har jag inte ens tänkt på. Men då tänker du att man behåller den gamla metallådan och kopplar uttagen efter den alltså?
 
Förr hade man 3 fas 380V till tvättmaskinen. Då var sladden i aliminiumgrejen.
Nu har man 1 fas.
Man har med största trolighet tagit en fas ur Aluminiumgrejen ut till enfasuttaget.
Det är inget fel i det.
Det finns även dubbelkontakter som har 2 olika matningsfaser.
Då kan du ta ut 10A till tumlaren oxå.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Jag hade nog tagit bort strömbrytaren helt och satt dit en dosa istället. Med stickproppsanslutna apparater behövs den inte, så det är bättre att bli av med en potentiell felkälla.
 
men perfekt!
 
useless useless skrev:
Jag hade nog tagit bort strömbrytaren helt och satt dit en dosa istället. Med stickproppsanslutna apparater behövs den inte, så det är bättre att bli av med en potentiell felkälla.
Aha! Jag prata inte så bara elektriska, så därför är jag lite seg. Med dosa menar du alltså en ersättare för den gamla, och sen efter det installera vägguttag?
 
Ja.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är lite oklar på vad ni har i tvättstugan idag, men elskåp som också går till bastu? Innebär det att det är bastu och därmed dusch i närheten?

Annars är det ju inte helt tokigt som ni har det. Nackdelen är väl att det är lite krångligare att byta tvättmaskin, men annars är det ju inget fel med en fast anslutning.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är lite oklar på vad ni har i tvättstugan idag, men elskåp som också går till bastu? Innebär det att det är bastu och därmed dusch i närheten?

Annars är det ju inte helt tokigt som ni har det. Nackdelen är väl att det är lite krångligare att byta tvättmaskin, men annars är det ju inget fel med en fast anslutning.
Ja, vid dörren finns ett elskåp, längst in i rummet finns en duschkabin. En bastu ligger därimellan, men p g a genidraget med elskåp i närheten så används inte bastun av oss. Planen är att i framtiden renovera elen, men i en mer närliggande framtid är jag intresserad av en ny tvättmaskin vilket fick tankar att snurra lite :)
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt montageanvisningen från Elko så ska uttaget som är klassat för 440V (två faser) föregås av en tvåpolig dvärgbrytare om den ska matas med två faser.

[länk]
Vad jag fattar är det en rekommendation, inget krav.
Det viktiga är ju att det inte blir en överbelastad nolla, vilket annars är risken om man matar från samma fas.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Fairlane
H husmor21 skrev:
Ja, vid dörren finns ett elskåp, längst in i rummet finns en duschkabin. En bastu ligger därimellan, men p g a genidraget med elskåp i närheten så används inte bastun av oss. Planen är att i framtiden renovera elen, men i en mer närliggande framtid är jag intresserad av en ny tvättmaskin vilket fick tankar att snurra lite :)
Det låter som att det finns tillräckligt avstånd till duschen då. Om ni ändå ska renovera elen i framtiden, varför inte ansluta även den nya tvättmaskinen fast?

Om ni ändå vill ha uttag skulle jag välja två vanliga uttag, inte ett som kan anslutas till två faser, för att minska risken för missförstånd.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter som att det finns tillräckligt avstånd till duschen då. Om ni ändå ska renovera elen i framtiden, varför inte ansluta även den nya tvättmaskinen fast?

Om ni ändå vill ha uttag skulle jag välja två vanliga uttag, inte ett som kan anslutas till två faser, för att minska risken för missförstånd.
Hm, jo, för mig så är det att allt som inte planeras inom två år är mer osäkert när det görs.. Men det är sant, kanske är vettigt att kolla vad arbetet landar på innan man bestämmer sig. Jag tror det ligger mycket i att det är så svårt att hitta elektriker, jag har haft en som gick igenom huset vid köp, men när vi hade tänkt att renovera elen var det helt omöjligt att hitta en elektriker som hade tid. Dags att ta tag i detta igen å kika på dellösningar och hellösningar ☀️
 
Fairlane
H husmor21 skrev:
Hm, jo, för mig så är det att allt som inte planeras inom två år är mer osäkert när det görs.. Men det är sant, kanske är vettigt att kolla vad arbetet landar på innan man bestämmer sig. Jag tror det ligger mycket i att det är så svårt att hitta elektriker, jag har haft en som gick igenom huset vid köp, men när vi hade tänkt att renovera elen var det helt omöjligt att hitta en elektriker som hade tid. Dags att ta tag i detta igen å kika på dellösningar och hellösningar ☀️
Ja den stora fördelen med ett uttag (eller två) är att vem som helst kan byta tvättmaskin när som helst. Med fast anslutning krävs behörighet för jobbet, men jsg skulle personligen gjort det själv och många med mig. Om man är osäker på det jobbet så ska man dock inte göra det.

Om ni går för jobbet att installera uttag så äär det väl två uttag, lite kabel och tid från elektriker som kostar, så inga jättestora pengar. Om jordfelsbrytare saknas så tillkommer det. Extra pengar men viktigt och bra att ha.
 
  • Gilla
husmor21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.