Håller på med en tillbyggnad på tre rum och funderar lite på hur jag ska dra elen från befintlig central:

alternativ 1: dra ut ett rör med 5x2,5mm2 som sedan förgrenas ut i en fas per rum (gemensam nolla)

alternativ 2: dra ut 3 separata rör med 3x1.5mm2 i varje rör.

alternativ 3: dras ut 2 rör med 4x1,5mm2 i den ena och 5x1,5mm2 i den andra (dvs så få rör som möjligt)


Vilket alternativ är bäst? Vilka alternativ är tillåtna?

/Stefan
 
Alt2!! Håll inte på och joxa till det med en massa konstigheter!
 
Kör på alt 2!
 
Kör på altenativ 2. Jag vill bara påpeka att alternativ1 är feltänkt. Jag antar att du vid förgreningen hade tänkt gå ned till 1,5kvmm? Det får man inte. Arean skall vara lika hela vägen.
 
En kommentar till: Om detta är helt vanliga rum typ sovrum, allrum etc. Så finns det egentligen ingen anledningen att dra ut så mycket el. Rent elektriskt kan du troligen klara dig med en 10A grupp för alla 3 rummen, det kan vara praktiskt att sprida på 2 grupper så att inte allt slocknar när en sökring går.

Om det däremot är ett kök eller liknande med strömslukande apparater så är alla de alternativ du skriver för klena.
 
alternativ 2
 
Alternativ 2. Dessutom håller jag med hempularen, ska inget av rummen användas som annat än vanliga bostadsrum så är två 10A grupper en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.