Hej, har ett stockhus som är flyttat från annan plats och återuppsatt. Två våningar. Har kommit till att fundera om elen i huset. Finns ingen nu. Elen ska göras av behörig installatör men eftersom kassan är skral och det dessutom är mycket att tänka ut så har jag börjat fundera på den. Har tänkt dra VP-rör m m själv, ev ledningsdragningar i VP-rören också efter instruktion från installatören, så får han färdigställa och godkänna det hela så småningom.

Några frågor som hittills dykt upp i huvet är:

Det ska ju bli ett fasadskåp monterat. Får man måla ett sådant så att det blir falurött i stället för grått så att det inte syns så mycket?

Eftersom ledningsdragningarna inte är så lätt i stockhuset jämfört med ett byggt med reglar funderar jag på att ha två gruppcentraler. En på varje våningsplan så att det blir två envåningshus så att säga. Är det ok med två gruppcentraler?

Får man bygga in gruppcentraler? Då menar jag att naturligtvis ha dem åtkomliga men kanske inbyggda i ett överskåp eller så?

Får man ha en gruppcentral i ett kök?
 
ja du kan ha 2 centraler, och utanpåliggande installation sparar ännu mer tid och pengar!
centraler ska inte "stängas in" men den kan sitta i en garderob, det ska dock vara lätt att arbeta med den, så gott om utrymme åt sidorna och framför.
 
clippan skrev:
Har tänkt dra VP-rör m m själv, ev ledningsdragningar i VP-rören också efter instruktion från installatören, så får han färdigställa och godkänna det hela så småningom.
Bara för att klargöra: om installationen är korrekt utförd så är den godkänd. Din handling (lägga rör och dra tråd) är dock olaglig.

Centralen kan mycket väl placeras i köket. Det finns infällda kapslingar. Fasadskåpet går finfint att måla, det finns infällda sådana också.
 
jag skulle iallafall inte vilja fälla in nånting i stockväggar! sätt mätarskåpet på en pelare en bit ifrån huset så slipper det förfula fasaden, för numera får man väl inte ha mätaren inne.
 
GARO har ett fasadmätarskåp i faluröd
Elektroslandia E-nr E2270011
 
Om du tänker förbereda en elanläggning med rördragning osv, som en elektriker sedan ska komplettera så fråga/rådgör med denne elektriker innan du börjar!

Kommer du i efterhand så är det inte säkert att du hittar någon elektriker som vill ta i din anläggning. Dels kan det bli fel/onödigt komplicerad rördragning!
 
Tack för era svar! För att i någon mån klargöra så har jag redan pratat med en elektriker. Min del skulle vara att efter hans instruktion spika VP-rör och dra trådar. Han gör all inkoppling och sammankoppling, från anslutning av inkommande el till inkoppling av strömbrytare och uttag. Jag gör alltså inget "aktivt" elarbete själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.