Hej
Håller på och projekterar för en platta på mark där det sedermera skall resas en timmerstomme på. Har tänkt att dra så mycket av all el till belysning, vägguttag och maskiner i plattan, endera nere i makadamlagret eller naja fast rören i armeringen. Det jag undrar över om det är ok att göra så och vilket alternativ som i så fall skulle vara bäst att göra?

mvh/kenth
 
Det är ett elände att gjuta då det sticker upp en massa rör här och där men troligen ska du bara göra en grovgjutning och sloda ytan så det går ju.
Ett annat elände är att få rören på rätt plats då man bara har formen att mäta mot.

Dra rören i betongen, inte i makadammen och se till att det sitter ihop och är tätt.

Betong är ett kul material

Protte
 
Går fint men som sagts tidigare så naja i armeringen.
Ett enkelt sätt att få till bra installationer :)
Men om du skall dra en massa el i plattan så se till att potential jorda armeringen (skall göras ändå i många fall )
 
Mikael_L
Använd rör godkända för ingjutning. Iaf är inte all VP-slang godkänd.

Men jag håller med protte, inte kul att gjuta platta med en massa uppstickande saker.
 
Armeringen ska jordas om den är åtkomlig efter gjutning, vilket inte är så ofta. Detta gäller en vanlig villa alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobjan
  • Laddar…
Jag har precis byggt mig ett timmerhus, och all min el har jag gömt i uppfrästa kanaler bakom golvlist och i mellanbjälklag, det är väldigt svårt att få saker helt dolt om du ska projektera allt detta i plattan anser jag.
 
Dra rören i plattan och avsluta med en frigolit klots där väggen ska stå.Efter gjutningen pillar du bort frigoliten och skarvar upp röret. Där du kan drar du rören i taket och ner i väggen. Det är ett skitjobb att dra infälld el i timmerhus, det går men det tar tid.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Dra rören i plattan och avsluta med en frigolit klots där väggen ska stå.Efter gjutningen pillar du bort frigoliten och skarvar upp röret. Där du kan drar du rören i taket och ner i väggen. Det är ett skitjobb att dra infälld el i timmerhus, det går men det tar tid.
Ja det var ju smart, jag antar att frigolitbiten sitter några mm under färdig yta, så det går att glätta och sånt ovanför..
 
Ja, den plockar man senare ur, stoppar i röret i muffen, drar upp röret i väggen och lagar sedan det lilla hålet i betongen snyggt. Den kan sitta rätt djupt (några cm) det är bara att knacka med hammaren för att hitta den.
 
kenthd skrev:
Hej
Håller på och projekterar för en platta på mark där det sedermera skall resas en timmerstomme på. Har tänkt att dra så mycket av all el till belysning, vägguttag och maskiner i plattan, endera nere i makadamlagret eller naja fast rören i armeringen. Det jag undrar över om det är ok att göra så och vilket alternativ som i så fall skulle vara bäst att göra?

mvh/kenth
De går bra att dra rören i plattan.. Om du är behörig elektriker alltså :)

Man najjar rören i armeringen.
 
Rrrrr skrev:
De går bra att dra rören i plattan.. Om du är behörig elektriker alltså :)

Man najjar rören i armeringen.
Det kan väl inte vara förbjudet att dra rör själv?

mvh/kenth
 
C
kenthd skrev:
Det kan väl inte vara förbjudet att dra rör själv?

mvh/kenth
Jo, dessvärre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.