Hej,

Har läst runt lite här kring elinstallationer i kök och har följande fråga:

Jag har enfas el i min lägenhet. 20 amp för ugn och fläkt, samt 10 amp för kyl i dagsläget.

Jag har nu köpt ifrån Bosch Kyl/frys kombinerad, inbyggnadsugn, spishäll samt diskmaskin. Jag anser att jag bör kunna koppla ugn, häll och fläkt på min 20 amp. Så långt är allt klart. Gällande diskmaskinen bör jag väll kunna lägga den på samma säkring som kylen, eller? En kyl nuförtiden drar ju ingenting och 10 amp bör vara tillräckligt för att klara både kyl och diskmaskin? eller är jag helt ute och cyklar?

Enligt en elektiriker jag hade hemma ville han dra ner en helt ny anslutning för diskmaskin då han anser att kylen bör stå själv. Jag fick intrycket av att han bara ville skinna mig. Har han rätt eller fel?

Tacksam för svar.

 
Hmm. Om du har enfas matning tll din lägenhet så tror jag att det blir svårt att klara både ugn och häll på 20A. Dessa brukar vara avsedda för 3-fas. Iaf så brukar hällen vara det. Det beror givetvis på vilken typ man köpt men ofta så är det just att hällen är på 2-faser 10A och ugnen på 1-fas 20A.

Sedan så har din elektriker rätt i att man brukar ha kyl/frys på egen säkring. Men det är ju ingenting man måste ha. Men kan vara rätt bekvämt att inte maten i kyl/frys tinat och blivit förstört för att det droppat lite vatten på olämpligt ställe i diskmaskinen.

// DeBe
 
DeBe skrev:
Hmm. Om du har enfas matning tll din lägenhet så tror jag att det blir svårt att klara både ugn och häll på 20A. Dessa brukar vara avsedda för 3-fas. Iaf så brukar hällen vara det. Det beror givetvis på vilken typ man köpt men ofta så är det just att hällen är på 2-faser 10A och ugnen på 1-fas 20A.
Det finns gott om hällar som kan matas med 1 fas 230 V, kanske inte lika effektiva som en 2 fas 400V, men för en lägenhet så är det ju ofta dessa man får välja.
 
Om du ska mata fläkten från 20A-säkringen så får du nog allt köpa en såndär liten låda för ett par dinskenemoduler och stoppa in en 10A eller 16A-säkring i den, för mer än 16A får du inte ha avsäkrat på ett vägguttag.

Jag VET INTE säkert om det anses "okej" att sätta en sånhär "undercentral", men har svårt att tänka mig att det inte är det.

Jag skulle nog försöka hålla kylen på en egen matning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.